Een toptaakgerichte contentstructuur voor werkgevers uit de socioculturele sector
Als werkgeversorganisatie heeft Sociare een hoop te vertellen. Voor zo'n contentheavy website is het uitdenken van een doelgroepgerichte contentstrategie en webstructuur daarom cruciaal. Met die uitdaging gingen wij aan de slag.
De resultaten in een notendop
- Een nieuwe contentstrategie voor de website die het team van Sociare helpt om een doelgroepgerichte focus te bewaren bij het uitwerken van nieuwe content
- Een gedragen en gevalideerde contentstructuur waarbij de belangrijkste topics een prominente plek krijgen
- Een nieuwe website in een flexibel content management systeem die de contentstrategie volledig ondersteunt
Sociare is de werkgeversorganisatie die meer dan 800 organisaties in de socioculturele sector verbindt. De organisatie ondersteunt en versterkt socioculturele organisaties via advies, vorming en belangenbehartiging. Daarmee is ze de go to place voor meer dan 800 kleine en grote vzw’s, die elk op hun manier bouwen aan een inclusieve, democratische, sterke en versterkende samenleving.
Een schat aan content, maar gebrek aan structuur
In 2020 doorliep het team van Sociare samen met Statik een uitgebreid analysetraject ter voorbereiding van een nieuwe website. Grootste uitdaging in dat traject? De schat aan informatie die Sociare en de verschillende experten binnen de organisatie in zich hebben, inzichtelijk en vlot doorzoekbaar maken voor werkgevers van socioculturele organisaties.
Project info
Project
Een nieuwe websitestructuur op maat van de ledenExpertise
Online strategie, UX, gebruikersonderzoek (card sorting), webontwikkelingPeriode
2020 - hedenCard sorting voor informatierijke websites
De focus in dit traject lag dus heel sterk op het structureren en organiseren van een grote hoop content. Om dat te doen, starten we het analysetraject met een card sorting oefening, die zowel door een aantal teamleden van Sociare zelf, als door een aantal nieuwe en oude leden werd uitgewerkt. Zo werd heel snel duidelijk welke informatie, tools of documenten voor leden nu écht waardevol zijn, en daarom dus ook een prominente plek op de website verdienden.
Een doorzoekbare kennisbank als resultaat
Het resultaat? Een uitgebreide, goed doorzoekbare kennisbank, die volledig ingedeeld en gestructureerd is volgens de toptaken van de bezoeker. Een dergelijke aanpak kwam trouwens niet alleen de bezoekers ten goede, maar gaf ook richting aan het communicatieteam. Sociare heeft weer een duidelijke online strategie, die sterk gefocust is op content. Regelmatige analyse van het gebruik van de website, en verdere bevraging van de eindgebruikers, maakt duidelijk welke inhoud prioritair is en daarom de grootste aandacht verdient, maar evengoed welke inhoud bijvoorbeeld onderbelicht is en minder vlot tot bij de doelgroep geraakt.
Sinds de kennisbank live staat monitort het communicatieteam van Sociare de resultaten, om bij te sturen waar nodig.
“We hebben geluk dat onze kennisbank zeer vaak wordt geraadpleegd. We proberen ook bij te houden welke zoektermen mensen ingeven op onze website en waarop ze geen antwoord vinden. Dan weten we dat we daarmee aan de slag moeten. Zo’n data-analyse vind ik interessant."
Niels Goovaerts - Sociare
Scwitch to the rescue
Voor vragen over en ondersteuning bij het zakelijk beheer kunnen socioculturele organisaties terecht bij Schwitch, een initiatief van Sociare en De Federatie. Ook de contentstructuur van die website namen we ondertussen onder handen.
Wij spraken naast met Sociare, ook met OKRA, Leuven MindGate, Gezinssport Vlaanderen en Laurea over enkele uitdagingen die zij als ledenvereniging kennen, en hun keuze voor digitale oplossingen. Ontdek hun verhalen in onze minigids.
Ook de contentstructuur van jouw website of platform eens onder handen nemen?
Wij helpen graag!