Een sterke technische onderbouw voor een organisatie in groei

Samensterker organiseert groepsaankopen met aandacht voor duurzaamheid, groene energie en lokale partners. De organisatie heeft daarom in elke Vlaamse provincies een eigen afdeling. Maar zoals de naam het zelf al zegt: samen sterker, en wel volgens dit succesrecept:

  1. Elke provincie zet jaarlijks een reeks groepsacties op rond thema’s als energie, mobiliteit en renovatie, die opengesteld worden in hun regio.
  2. Via een veilingsysteem gaat samensterker op zoek naar de meest interessante leveranciers voor de verschillende acties, waarna er een concrete groepsactie wordt gepubliceerd op de website.
  3. Geïnteresseerden tekenen via de website in op de actie en laten enkele gegevens achter.
  4. Iedereen die ingeschreven heeft, wordt gecontacteerd door de juiste leveranciers, en en kan vervolgens al dan niet ingaan op het aanbod van de groepsactie.

Om maar één voorbeeld te geven: de tweejaarlijkse Vlaamse groepsactie rond Groene Stroom en Gas kan vandaag rekenen op meer dan 90.000 mensen die zich hiervoor opgeven. 90.000 mensen die voor een duurzaam alternatief willen kiezen. Missie geslaagd!

Om dat enorme succes te kunnen volgen, wilde samensterker zijn digitaal platform zo herwerken dat de administratieve afhandeling efficiënter kan verlopen. Op basis van een audit van de vorige website door Like to Use, en een nieuwe communicatiestrategie en branding bedacht en uitgewerkt door BigTrees, gingen we de uitdaging aan.

Focus op user flows en efficiënte dataverzameling

Tijdens het uitwerken van de online strategie focusten we in eerste instantie op het optimaliseren van de verschillende stappen die een gebruiker via het platform onderneemt. We wilden het allemaal zo eenvoudig en intuïtief mogelijk maken:

  • zoeken naar acties die opengesteld zijn voor je postcode

  • aanpassingen aanbrengen aan je profiel

  • een account aanmaken en inschrijven op een of meerdere groepsacties

  • contact opnemen met iemand van samensterker bij eventuele vragen

  • specifieke informatie per actie doornemen

We kozen voor een volledig andere aanpak om relevante (regiogebonden) groepsacties weer te geven aan gebruikers. Aan nieuwe gebruikers geven we op verschillende momenten aan dat dat ze hun postcode moeten invullen om de acties te zien die beschikbaar zijn in hun regio. Voor gebruikers met een profiel, en dus een ingevulde postcode, voeren we een aantal checks uit. Bv. welke acties ze te zien krijgen in het overzicht, de meldingen die ze krijgen wanneer ze willen inschrijven op een actie die in hun regio niet actief is. Deze aanpak loont overduidelijk. In de advertentiecampagnes zagen we de click-through-rate verdubbelen en ook het conversieratio is nadrukkelijk gestegen sinds het nieuwe platform.

Duidelijke rollen en eenvoudige administratie

Het nieuwe platform mag er voor gebruikers wel relatief eenvoudig uitzien, eigenlijk zien ze maar een tipje van de ijsberg. Achterliggend bouwden we een uitgebreid gebruikersbeheer dat de juiste rollen en mogelijkheden voorziet voor eindgebruikers, leveranciers en beheerders uit de verschillende provincies.

Ook de hele administratie wordt van hieruit beheerd. Denk aan alle inschrijvingen van eindgebruikers die bij de juiste leveranciers terecht moeten komen, aan follow-up e-mails die ten gepaste tijde verstuurd moeten worden, en overzichtelijke rapporten van alle inschrijvingen en lopende acties.

Bekijk het resultaat en bestel meteen die zonnepanelen met korting op samensterker.be

Kan webontwikkeling ook iets voor jou betekenen?

Dan moeten we dringend eens praten.