Ga verder naar de inhoud

Wat doe je met het resultaat van gebruikerstesten?

Proficiat, dankzij gebruikersonderzoek heb je heel wat inzichten verzameld. Daar wil je verder mee aan de slag, maar hoe moet je deze inzichten nu toepassen? Het kan soms overweldigend zijn, maar we helpen je graag op weg.

Documentatie, documentatie en documentatie

Ten eerste is het belangrijk om deze inzichten goed te documenteren. Zo zorg je ervoor dat de learnings kunnen gedeeld worden intern (want vaak heb je wel wat stakeholders die je moet meekrijgen wanneer je aanpassingen wil doorvoeren) en zodat ze in de toekomst kunnen bovengehaald worden wanneer relevant. Bij nieuwe user tests, een website re-design, of wanneer een nieuwe collega het team vervoegt, kan dit interessant zijn. Maar ook wanneer een project nog maar in z'n kinderschoenen staat is het belangrijk om doorheen de ontwikkelfase regelmatig af te toetsen of alle uitwerkingen nog steeds in lijn zijn met de verzamelde inzichten.

'Quick fixes' en complexe aanpassingen

Bij gebruikerstesten van websites, platformen of applicaties hebben we vaak een hele lijst van inzichten. Dan kan een eerste onderverdeling gemaakt worden tussen enerzijds de ‘quick fixes’ of aanpassingen die snel en makkelijk uit te voeren zijn, en anderzijds de aanpassingen die complexer zijn of die verder onderzoek nodig hebben. Een quick fix is bijvoorbeeld het repareren van een gebroken link die in de user test naar boven kwam. Of een afbeelding die niet verschijnt. Dit zijn zaken die snel kunnen gefixt worden én waar er geen risico is dat je uitgaat van verkeerde assumpties over de oplossing.

Voor de andere, meer complexe inzichten kan je assumpties beginnen maken over de mogelijke oplossing. Heb je bijvoorbeeld gezien in je web analytics data dat mensen in stap 3 van je aanvraagproces moeite hadden met het invullen van de nodige informatie maar weet je niet waarom, dan moet je eventueel experimenten opzetten om te kijken of de aanpassingen het gewenste effect hebben. Heb je echter een user test gedaan waarbij je meteen ook inzicht kreeg in de ‘waarom’, dan weet je misschien welk veld in het bijzonder een drempel vormt en kan je daar meteen mee aan de slag.

Voorbeeld

User testing met jongeren voor YOUCA.be

YOUCA vzw is een organisatie voor jongeren die elk jaar de YOUCA Action Day organiseert. Jongeren mogen dan voor één dag een job naar keuze vervullen en het loon dat ze verdienen gaat integraal naar projecten van geëngageerde jongeren wereldwijd.

Voor YOUCA vzw deden we een user test met als opdracht om een profiel aan te maken en een nieuwe job in de jobbank te zoeken. Wanneer jongeren een profiel moesten aanmaken aan de hand van een invulformulier zagen we heel snel dat zij de ondersteunende beschrijving onder het invulveld niet zagen. Een quick fix hier is de beschrijving boven de invulvelden zetten in plaats van eronder.

De user test was een unieke kans om inkijk te krijgen over hoe onze doelgroep naar informatie zoekt op de website. Na een inspirerende dag hadden we meer inzicht in wat onze doelgroep nodig had, een actieplan voor verbeteringen en nieuwe ideeën om toe te voegen in de toekomst.

Anke van YOUCA vzw

Impact-effort matrix, of hoe we prioriteiten stellen

Eenmaal je een lijst hebt met mogelijke oplossingen en assumpties moet je gaan prioriteren op basis van enkele factoren. Hiervoor zijn er verschillende modellen die je kan toepassen. Een klassieke impact-effortmatrix is een eenvoudig model dat vaak gebruikt wordt. Maar wil je bijvoorbeeld verschillende stakeholders betrekken dan kan je een Feasibility - Desirability - Viability scorecard gebruiken. De stakeholders of bevraagden moeten dan per idee een score geven vanuit hun expertise op (technische) uitvoerbaarheid, wenselijkheid voor de eindgebruikers (!) en voor je organisatie. Er zijn nog heel wat andere modellen die interessant kunnen zijn afhankelijk van je context.

Na de implementatie van de oplossing is het natuurlijk essentieel om te kijken of deze ook de juiste impact heeft. Web analytics data of simpele analyses kunnen vaak voldoende zijn om te kijken of de aanpassingen het gewenste effect gehad hebben, maar een A/B test kan heel duidelijke inzichten geven. De resultaten kan je aanvullen in je documentatie. Wil je meer weten over de verschillende methodes die je kan toepassen dan kan je in dit artikel daarover meer lezen.

Wil je meer weten over gebruikersonderzoek?

Ontdek onze gratis minigids: De kracht van inclusief gebruikersonderzoek

Wat mag je verwachten?

  • Waarom gebruiken wij de term user experience research om ook de context rond gebruikers te begrijpen?
  • Waarom moet het een fundamenteel onderdeel van je werkwijze zijn?
  • Wanneer moet je het juist toepassen?
  • Waarom is het essentieel om inclusie mee te nemen in je user tests?

Aan de slag met gebruikersonderzoek?

Wij helpen graag met het opzetten van gebruikersonderzoek en het verwerken van de inzichten die daaruit naar boven komen.

Digitaal strateeg en UX researcher

Wie is Eline?

Gepassioneerd door positieve impact en het betrekken van eindgebruikers en doelgroepen om tot échte oplossingen te komen.

Volgende blogpost

We starten ‘The Kind Kids’: een nieuw ecosysteem voor positieve impact

09 september 2024

Samen met de storytellers van Shaved Monkey en werkgelukbrengers van Maanlanders start Statik een nieuw collectief: The Kind Kids. Dit ecosysteem wil missiegedreven organisaties ondersteunen en stelt positieve impact en werkgeluk boven winst. The Kind Kids wil uitgroeien tot een ecosysteem van gelijkgestemde organisaties.