Ga verder naar de inhoud

De kracht van inclusief ontwerp en gebruikersonderzoek

Als je nieuwe diensten, processen, platformen of websites wil ontwerpen voor een breed publiek hou je best van bij de start rekening met de noden en inzichten van zoveel mogelijk verschillende gebruikers. Meer nog: door deze aanpak te omarmen, stuit je vaak op onverwachte innovaties die je ontwerp een stuk sterker maken.

Wat is dat juist, inclusief gebruikersonderzoek?

Bij inclusief gebruikersonderzoek betrek je gebruikers met verschillende achtergronden, vaardigheden, noden en perspectieven om zo veel mogelijk verschillende inzichten te verzamelen. Zo'n inclusief onderzoeksproces leidt tot inclusief design en inclusieve producten die werken voor een breed publiek. Het kan gaan om gebruikersonderzoek waarbij je bewust verschillende leeftijdsgroepen of opleidingsniveaus betrekt, mensen met een visuele of motorische beperking...

Waarom moeten we aan inclusief onderzoek doen?

Reden 1: Inclusieve oplossingen spreken een bredere doelgroep aan

In de praktijk ontwerpen organisaties en bedrijven hun producten vaak met hun 'ideale doelgroepen' in het achterhoofd. Die zijn vaak een afspiegeling van de gemiddelden in de maatschappij. Maar de gemiddelde gebruiker bestaat niet, want elke mens is uniek.

In het midden van de 20ste eeuw probeerde de U.S. Air Force cockpits te ontwerpen op basis van de gemiddelde piloot, in de veronderstelling dat dit voor de meeste piloten zou werken. Deze foutieve aanname werd duidelijk toen bleek dat geen enkele piloot op welke dimensie dan ook precies aan het gemiddelde voldeed. Dit zorgde voor ongemak, verminderde prestaties en veiligheidsproblemen. Daarom gingen ze over op het ontwerpen van aanpasbare cockpits, die rekening hielden met de diversiteit van piloten. Deze les in human-centric design leidde tot de ontwikkeling van moderne, aanpasbare cockpitfuncties.

Inclusief design of designing for the extremes streeft naar oplossingen die werken voor de meest extreme gebruikers of in de meest extreme omstandigheden en situaties. Wanneer je die menselijke complexiteit en diversiteit meeneemt in het design, kom je vaak tot een oplossing die voor een bredere groep van mensen werkt. Dit noemen we het curb-cut effect.

Zo werd de inkeping in de stoeprand oorspronkelijk ontworpen voor mensen met een beperking, maar in de praktijk ondervinden heel wat anderen hier ook de voordelen van. Denk maar aan ouders met een kinderwagen, mensen met een trolley, kinderen die leren fietsen ...

Daarnaast zijn er heel wat mensen die tijdelijk of situationeel een beperking hebben en daarmee dezelfde hindernissen ervaren als personen met een permanente beperking. Denk maar aan een gebroken arm, verminderd zicht na een oogoperatie ...

Microsoft creëerde ‘the persona spectrum’ om duidelijk te maken dat een oplossing die specifiek ontwikkeld wordt voor mensen met een beperking, een breder publiek kan aanspreken.

Reden 2: Inclusief ontwerp is eerlijker ontwerp

Inclusief ontwerp gaat in tegen het 'one-size-fits-all'-principe, waarbij één product voor een grote groep (gemiddelde) mensen moet voldoen en daardoor anderen uitsluit. Inclusief design staat dus tegenover exclusief design. Denk daarom tijdens je ontwerp- en testproces na over wie je uitsluit wanneer je je doelgroep, persona’s of gebruikers selecteert.

En is het niet onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk mensen de kans te geven onze producten, diensten en oplossingen te gebruiken, zodat iedereen zo volwaardig mogelijk kan deelnemen aan de samenleving?

Reden 3: Inclusief ontwerp leidt tot belangrijke innovaties

De voorbeelden waarbij inclusief design zorgde voor innovatieve uitvindingen zijn eindeloos.

Het toetsenbord
In 1608 creëerde de Italiaanse uitvinder Pellegrino Turri de eerste typemachine om zijn blinde vriendin te helpen met het schrijven van haar brieven. Deze baanbrekende uitvinding is sindsdien geëvolueerd tot het computertoetsenbord dat we vandaag allemaal kennen en gebruiken.

Keukenmesjes die goed in de hand liggen
In 1990 richtte uitvinder Sam Farber het merk OXO op. Geïnspireerd door de strijd van zijn vrouw met artritis, ontwierp hij een nieuw assortiment keukengereedschap. Met zachte, brede, ovaalvormige handvatten, oorspronkelijk ontworpen voor auto-onderdelen, boden deze gereedschappen beter comfort en controle. Ze werden de norm en inspireerden talloze andere merken.

Audioboeken
Audioboeken werden aanvankelijk in 1932 ontwikkeld door de American Foundation for the Blind voor mensen met een visuele beperking. Sindsdien zijn ze uitgegroeid tot een populair medium bij het brede publiek.

Kortom, heel wat innovaties ontstonden voor mensen met een beperking en kenden uiteindelijk hun weg naar het brede publiek.

Wil je meer weten over gebruikersonderzoek?

Ontdek onze gratis minigids: De kracht van inclusief gebruikersonderzoek

Wat mag je verwachten?

  • Waarom gebruiken wij de term user experience research om de context rond gebruikers te begrijpen?
  • Waarom moet het een fundamenteel onderdeel van je werkwijze zijn?
  • Waarom is het essentieel om inclusie mee te nemen in je user tests?
  • Wanneer moet je het toepassen?

Aan de slag met inclusief gebruikersonderzoek?

Benieuwd welke inzichten innovate kunnen stuwen voor jouw organisatie? Wij denken er graag mee over na.

Digitaal strateeg en UX researcher

Wie is Eline?

Gepassioneerd door positieve impact en het betrekken van eindgebruikers en doelgroepen om tot échte oplossingen te komen.

Volgende blogpost

Heeft e-mailmarketing nog zin in 2024?

27 juni 2024 | Jill

Wist je dat de eerste commerciële-mail meer dan 50 jaar geleden werd verstuurd? Vandaag is e-mail niet weg te denken uit je werkdag, je smartphone én de marketingmix van organisaties. Eens kijken of e-mail nog meekan in 2024.