Ga verder naar de inhoud

Wanneer is nu hét ideale moment om gebruikersonderzoek te doen?

We weten dat dit niet het antwoord is dat je wil horen maar in een ideale wereld ben je continu - of toch regelmatig - bezig met een vorm van gebruikersonderzoek. Maar laat je niet afschrikken, dat kan al op een zeer laagdrempelige en efficiënte manier.

Een wereld in verandering

De wereld is in verandering en dus ook de manier waarop mensen omgaan met technologie. Wat vandaag uiterst gebruiksvriendelijk is, is dat binnen de kortste keren misschien niet meer. Maar we weten dat tijd en middelen doorgaans geen onuitputtelijke bronnen zijn, dus lichten we even de verschillende momenten toe waarop UX research (= gebruikersonderzoek) hét cruciale verschil kan maken.

En onthoud vooral dat elk onderzoek of elke test, hoe beperkt ook, beter is dan niets. En ook voor organisaties met een beperkter budget is het zéér relevant om tijd en middelen te voorzien voor gebruikersonderzoek. Het is zelfs nóg belangrijker gezien je geen ruimte hebt om foute investeringen te doen.

Meer weten over wat gebruikersonderzoek net inhoudt?

1. Je hebt een idee of concept dat je wil valideren

Je wil innoveren en hebt een idee, maar is je idee een goed idee? Lost het een prangend probleem op? Hoe kan je achterhalen of je concept zal landen bij je doelgroep en een nood zal vervullen? Enkele mensen uit je doelgroep bevragen over de voorstelling van je product op bv. een onepager, kan al heel wat interessante inzichten opleveren om je concept te valideren.

2. Je hebt een gevalideerd concept dat je concreet wil maken

Eenmaal je algemeen concept duidelijk én gevalideerd is, kan je overgaan tot het maken van één of verschillende niet-functionele prototypes (ook wel low fidelity wireframes genoemd). Dit kunnen ook bijvoorbeeld zelf gemaakte schetsen zijn. Deze prototypes zijn gebaseerd op de belangrijkste assumpties die je hebt over de werking van je product.

3. Je begint een product te bouwen

Eenmaal je de belangrijkste assumpties hebt onderzocht, kan je starten met het uitwerken van wireframes. Bij het bouwen van complexe platformen zal de ontwikkelfase vaak in sprints gebeuren en is het zinvol om bij elke sprint een korte usability test te doen op de wireframes. Dit zijn concrete uitwerkingen van hoe je platform of product eruit zal gaan zien. Een ideaal moment om onduidelijkheden of hiaten op te vangen.

Door inclusief te user testen zet je je eigen filters uit. Ook wij laten ons nog beïnvloeden door veronderstellingen en vooroordelen over gebruikers(groepen). Pas wanneer je oprecht met open blik naar je prototypes of uitgewerkte producten kijkt, zullen die optimaal aansluiten bij verwachtingen van gebruikers.

Tim Peeters - Online strateeg bij Statik

4. Je gaat een product of dienst lanceren

Spannend! Voor je gaat lanceren kan het zeer nuttig zijn om een laatste kritische usability test (= gebruikerstest) door te voeren. ‘En cours de route’ zijn er vaak inzichten verloren gegaan die hier terug blootgelegd kunnen worden. Wat zijn de belangrijkste acties die mensen willen uitvoeren en hoe eenvoudig zijn deze? In deze fase een eerste keer testen is geen goed idee want het zou jammer zijn grote fouten pas hier te ontdekken.

5. Je hebt een product gelanceerd en wil het (continu) optimaliseren

Eenmaal gelanceerd kan je helaas niet op je lauweren rusten. Vaak staat er een waslijst aan nieuwe functionaliteiten klaar, werkt niet alles zoals je gebruikers zouden willen of zijn de conversies minder dan gehoopt. Dan kan usability testing dé oplossing zijn. Bepalen in welke volgorde nieuwe features moeten gebouwd worden of pijnpunten blootleggen in de belangrijkste online journeys zijn maar enkele van de voordelen van gebruikersonderzoek in deze fase.

Wil je meer weten over gebruikersonderzoek?

Ontdek onze gratis minigids: De kracht van inclusief gebruikersonderzoek

Wat mag je verwachten?

  • Waarom moet het een fundamenteel onderdeel van je werkwijze zijn?
  • Waarom is het essentieel om inclusie mee te nemen in je user tests?
  • Hoe begin je eraan?

Samen ontdekken welke inzichten gebruikersonderzoek kan opleveren voor jouw project?

Wij delen met plezier onze ervaring om samen gebruikersonderzoek uit te voeren bij jouw doelgroep(en).

Digitaal strateeg en UX researcher

Wie is Eline?

Gepassioneerd door positieve impact en het betrekken van eindgebruikers en doelgroepen om tot échte oplossingen te komen.

Volgende blogpost

Wat is een virale video, en wil je dat nog in 2024?

07 mei 2024 | Jamie

Een virale video. Enkele jaren geleden de droom van iedere organisatie met een social media kanaal. Maar is dat de ideale manier om vandaag nog je content te verspreiden? Wil je gezien worden door duizenden willekeurige mensen of de juiste doelgroep bereiken?