Ga verder naar de inhoud

Conversieoptimalisatie (CRO): van kliks naar geëngageerde klanten

Downloads, contactopnames, accountregistraties of online aankopen, het zijn allemaal acties van websitebezoekers die onder het hoedje 'conversies' vallen. Welk doel je organisatie ook voor ogen heeft, de weg er naartoe moet eenvoudig zijn. En bij Statik hebben wij onze eigen methode.

Bepaal je doelen en conversies

Een website, app of digitaal platform is vandaag maar een eerste stap in een succesvolle online aanwezigheid. In theorie kan je 'gevonden worden', maar gebeurt dat ook?

  1. Nee? Dan ben je gebaat bij een digitale marketingstrategie die je naamsbekendheid vergroot, met betaalde campagnes via zoekmachines of via sociale media of op een organische manier (vb. door het creëren van waardevolle webcontent).
  2. Ja? Dan check je best of bezoekers en gebruikers ook effectief over gaan tot gewenste acties.

Een organisatie die op uitdagingen stoot in het tweede scenario heeft alles te winnen bij een conversieoptimalisatie (CRO). Dat is een strategie die zich richt op het verbeteren van de gebruikerservaring en het stimuleren van acties die (meer-)waarde creëren. Die 'waarde' kan je op verschillende manieren interpreteren:

  • Aankoop: Wanneer een gebruiker een product of dienst koopt. In dat geval kan er op een conversie een duidelijke, numerieke waarde geplakt worden.
  • Leadgeneratie: Wanneer een bezoeker contactgegevens achterlaat op een formulier, zoals bij aanmelden, een document downloaden, registreren voor een evenement of inschrijven voor een nieuwsbrief.
In de schoenen van websitebezoekers

Breng je website en conversies in kaart à la Statik

Hoe je online aanwezigheid er vandaag voor staat, geeft je alle nodige inzichten voor je CRO-strategie. De eerste stap: analyseren!

Touchpoint-analyse

Bij een touchpoint-analyse identificeren we belangrijke contactmomenten tussen de gebruiker en het digitale platform. Landingspagina's, productpagina's, winkelwagen, formulieren, betalingsprocessen, call-to-action-knoppen... Elk touchpoint wordt geanalyseerd op basis van betrokkenheid, conversieratio en eventuele obstakels die gebruikers ervaren bij het voltooien van de actie.

Zo'n analyse laat ons toe een dieper inzicht te krijgen in de gebruikerservaring, en meer bepaald drempels bloot te leggen. Ingewikkelde formulieren, een verwarrende navigatie, trage laadtijden of informatie die ontbreekt, het zijn allemaal punten van frustratie die ervoor zorgen dat je bezoeker je website sneller verlaat dan je zou willen.

Het uitvoeren van een touchpoint-analyse heeft natuurlijk wel als voorwaarde dat er data is om te analyseren. Tools als Google Analytics 4, Matomo of Piwik Pro toevoegen helpen je daarbij.

Analyse van het websiteverkeer

De resultaten uit de touchpoint-analyse vormen de bouwstenen voor de volgende fase. Tijd om te onderzoeken hoe je globale websiteverkeer ervoor staat. Via welke kanalen komen mensen naar de website? Hoe verhoudt mobiel verkeer zich ten opzichte van desktops?

Technische analyse

Technische analyse

De struikelblokken van de touchpoint-analyse, kunnen ze verklaard worden door technische tekortkomingen van je website? Knoppen die niet werken of niet vindbaar zijn, 404-pagina's... De contactpunten Het dichtste bij de effectieve conversie moet je als eerste optimaliseren. De mensen die al zover in het conversieproces zijn geraakt wil je echt niet verliezen op een techniciteit!

Trial and error

Hypothese. Test. Repeat.

De problemen zijn gekend, dan gaan we op zoek naar oplossingen op maat van jouw organisatie. Technische issues kan je vrijwel meteen aanpakken. Hoe sneller, hoe liever zelfs. Voor andere struikelblokken zijn er in de meeste gevallen meerdere oplossingen. Welke de beste is, is altijd een beetje gokken. Daarom stellen we per probleem een aantal hypothesen op. Een voorbeeld:

Probleem: Bij het inschrijven voor een workshop haken veel mensen af op de tweede stap van het inschrijvingsproces. In deze stap geven mensen gegevens op als e-mailadres, bedrijf, functie en BTW-nummer.

  • Hypothese 1: Door het wegnemen van de functie, verlagen we de drempel om deel te nemen aan de workshop en neemt het aantal inschrijvingen toe.
  • Hypothese 2: Door het wegnemen van het BTW-nummer, verlagen we de drempel om deel te nemen aan de workshop en neemt het aantal inschrijvingen toe.
  • Hypothese 3: Door het wegnemen van de functie én het BTW-nummer, verlagen we de drempel om deel te nemen aan de workshop en neemt het aantal inschrijvingen toe.

Dit proces doorloop je eigenlijk voor iedere probleemstelling. Vanaf nu is het eenvoudig: test iedere theorie, elk om de beurt, uit. De winnaar? Die vind je terug in de data!

CRO op maat van jouw organisatie?

Een CRO-traject verschilt voor elke organisatie, omdat het onlosmakelijk samenhangt met de doelstellingen van je website. We zoeken graag mee naar de juiste oplossingen.

Digitale marketeer

Wie is Lena?

Lena gaat elke dag vol goesting op avontuur in de wondere wereld van digitale marketing. Experimenteren met copywriting, SEO, social media en online advertenties? Laat maar komen! Ze werkte al voor klanten als KU Leuven, UCLL, KNX Association, Hestia magazine, Boerentrots en Techniekfestival/ RTC-Oost-Vlaanderen.

Volgende blogpost

Evenementen digitaal promoten met sociale media, we like!

28 juli 2023 | Lena

Organiseer je binnenkort een festival, netwerkavond of opendeurdag? Promoot je evenementen eenvoudig én digitaal op sociale media. Bij veel mensen standaard in de broekzak; voor jou een toegankelijke, laagdrempelige manier om een relevant publiek te bereiken die niet veel hoeft te kosten. Wij geven je 4 redenen om voluit 'ja!' te zeggen tegen Facebook, Instagram, LinkedIn en co, en bespreken enkele voorbeelden van onze klanten.