Tijdens Google Marketing Live kondigde Google enkele nieuwigheden aan die het leven van een marketeer makkelijker zullen maken. En er is ook een heuse rebranding in aantocht.

Een nieuwe naam voor Google Adwords

Naar jaarlijkse gewoonte komt Google met een aantal nieuwe dingen op de proppen op Google Marketing Live, de opvolger van Google Marketing Next. What's in a name. Dat moet Google ook gedacht hebben want een week geleden werd de nieuwe branding voor hun advertisingdiensten al aangekondigd.

AdWords wordt omgedoopt tot Google Ads. Innoverend is de naam niet, maar hij omvat wel waar het om gaat. Google Ads bundelt alle advertisingplatformen van Google waarvan je als merk gebruik kan maken. Een slimme zet van de zoekmachine om nu nog meer zijn totaalpakket in de kijker zetten. Want we moeten toegeven dat AdWords al langer veel meer is dan enkel zoekadvertenties.

Google Ads wordt het overkoepelende merk voor Google's verschillende advertentieplatformen.

De zoekmachine, Shopping, Youtube, het Display Netwerk, Gmail, Google Maps, de Google Play Store... het zijn uiteindelijk allemaal mogelijke kanalen om je doelpubliek te bereiken als adverteerder. En afhankelijk van je campagne, doelstelling en doelgroep is het ene platform dan wel het andere relevanter en effectiever.

Het logo van Google Ads zullen we al zien verschijnen vanaf 24 juli.

Responsive search ads

Dat de naam Google AdWords verdwijnt wil niet zeggen dat Google niet langer nieuwe features toevoegt aan zijn search ads. Als marketeer krijg je met responsive ads de mogelijkheid om 15 verschillende headlines te schrijven en 4 verschillende beschrijvingen (die ook nog eens 10 tekens langer mogen zijn). Google zal dan automatisch verschillende combinaties roteren (via hun befaamde machine learning) en de meest relevante ad teksten tonen afhankelijk van de zoekterm.

Responsive ads zorgen er dus voor dat je als marketeer meer flexibiliteit krijgt in het schrijven van je ads. Wij zijn alvast benieuwd om hiermee aan de slag te gaan!

Local campaigns

E-commerce heeft de retailsector stevig onder druk gezet. Maar Google stelt dat 90% van de aankopen nog steeds offline gebeurt. Zo wordt er mobiel veel gezocht op 'in de buurt' of 'nu open'. Daarom komt Google met lokale campagnes die als doel hebben om meer offline bezoeken naar je winkel te stimuleren. Je bepaalt een budget, creatieve elementen en locatie-extensies en je advertentie wordt automatisch vertoond op relevante platformen (zoekmachine, Maps, partnersites...).

En verder...

Ook voor Shoppingcampagnes zal Google machine learning nog slimmer gaan inzetten. Een verdere automatisering die jou als marketeer opnieuw tijd zal doen besparen. Youtube mag natuurlijk niet achterblijven en krijgt zijn eigen 'slimme' nieuwigheid met Maximize Lift die video-advertenties gaat tonen aan gebruikers die hoogstwaarschijnlijk interesse zullen hebben in je merk.

Kort samengevat: Google trekt maximaal de kaart van slimme automatisering.

Zelf aan de slag met Google Ads?

Ben je benieuwd of Google Ads een meerwaarde kunnen zijn voor jouw bedrijf? Ben je al vertrouwd met zoekadvertenties, maar wil je graag ontdekken of je ook met de andere platformen je doelgroep kan bereiken? Wij geven graag advies of helpen met de uitvoering van je campagnes.

Annelies

Wie is
Annelies

Online marketeer
Annelies is onze copywriter en contentmarketingexperte. Met haar scherpe pen zorgt ze voor teksten die echt aanzetten tot actie, en dit voor elk medium.