Ga verder naar de inhoud

3 takeaways van From Business to Buttons

Statik mocht niet ontbreken op het Europese event over User Experience (UX) design in Stockholm. Uit de vele indrukken selecteerden we voor jullie de 3 belangrijkste zaken om zeker niet te vergeten.

Onlangs trokken mijn collega’s Pieter Jelle, David en ik naar Stockholm om ons onder te dompelen in de wereld van UX en Service Design op From Business to Buttons. Op de kaart gezet als dé vooraanstaande conferentie in Scandinavië met een resem aan internationale sprekers waren onze verwachtingen dan ook hooggespannen.

Iedereen moet het belang inzien van UX Design

Jared Spool van Center Centre maakte ons op zijn geheel eigen manier duidelijk dat je pas echt geweldig ontworpen zaken krijgt als alle niveaus in je organisatie doordrongen zijn van het belang van UX design. In te veel organisaties worden user interfaces en UX nog steeds stiefmoederlijk behandeld waardoor je nooit tot geweldige resultaten zal komen.

Aan de hand van het voorbeeld van het Walt Disney World Resort maakte hij zijn punt duidelijk. Hij beschreef de evolutie van hun eerste website in 1994 - zo ongebruiksvriendelijk dat er kamers vrij gehouden werden in Florida voor toeristen die eigenlijk in Californië geboekt hadden - tot de ontwikkeling van hun alom geprezen Magic Bands. Deze bandjes verschaffen bezoekers toegang tot de parken en hun hotelkamer. Je kan er alles mee betalen en er zelfs voor zorgen dat Mickey Mouse je persoonlijk een gelukkige verjaardag komt wensen op basis van je GPS-locatie. Wat wil je nog meer?

Een serieuze ommekeer voor het park dus. Van slechte designkeuzes die hen miljoenen dollars per jaar kostten naar een wearable die hen een veelvoud daarvan opbrengt. En volgens Spool vooral de evolutie van design as an afterthought naar een wereldwijde organisatie waar het belang van design doordrongen is tot in de hoogste board rooms. Zijn volledige talk kan je hier opnieuw beluisteren.

Design voor je doelgroepen

Overheden en non-profit organisaties staan niet noodzakelijk bekend om hun inspirerende designkeuzes. Nochtans is de impact van hun ontwerpkeuzes vaak groter dan bij bedrijven. Namrata Mehta vertelde hoe slimme designkeuzes zowel off- als online gezondheidseducatie in verschillende Indische provincies hebben ondersteund. In plaats van te focussen op de beperkingen van een land waar de meerderheid van de bevolking telefoons met GPRS verbindingen heeft, vertrokken zij net daar om echt creatief te zijn.

Daartegenover staat het verhaal van Dana Chisnell van het Center for Civic Design uit de VS. Zij voert mee de strijd tegen - op zich ook weldoordacht - design dat gebruikt wordt om hele groepen mensen af te raden hun stem uit te brengen bij verkiezingen. Uit haar studie over de impact van het ontwerp van registratielijsten tot effectieve stembiljetten bij verschillende voter personas bleek dat een groot deel van de bevolking er niet mee gediend werd.

Beide voorbeelden tonen zeer sterk aan dat je steeds je doelgroep(en) voorop dient te stellen in je service design. Een vaststelling die in een immer complexer wordende wereld voor de nodige uitdagingen zal blijven zorgen.

Laat je designer 2u per maand hun werk testen

Nog te vaak worden hele mooie en innovatieve designs uitgewerkt die in praktijk tot frustraties leiden bij eindgebruikers. Doodzonde. De beste remedie daarvoor blijft het grondig testen van je sites en platformen.

Door je designers zelf hun ontwerp te laten testen merken ze dat mooi niet altijd gelijk staat aan gebruiksvriendelijk.

Nu focust testen zich terecht heel vaak op eindgebruikers. Jared Spool gaf echter de tip om je designers – en bij uitbreiding je informatiearchitecten en strategen – twee uur per maand te geven om hun gebouwde ontwerpen zelf uit te testen. Deze aanvulling op klassieke user tests geeft hen meer inzicht in de gevolgen van hun keuzes en creëert tegelijkertijd een ingebakken gevoel van design in functie van usability. Die twee uur per maand staan alvast in onze agenda’s geschreven!

Wil jij ook (her)bekijken of alle designkeuzes op je huidige platformen naar optimale conversies leiden?

Bij Statik geloven wij al lang in UX design als een van de cruciaalste stappen in digitale projecten. Wij helpen je graag verder.

Online strateeg

Wie is Tim?

Als online strateeg bedenkt Tim een effectieve digitale strategie voor elke doelgroep. Vanuit een experimentele mindset hielp hij al tientallen organisaties en bedrijven digitaal transformeren.

Volgende blogpost

Statik loopt tegen kanker

14 februari 2018 | Jan

Vier Statik'ers engageren zich om 100 km te lopen voor het goede doel, Kom Op Tegen Kanker. Maar voor ze mogen lopen hebben ze jouw hulp nodig.