Ga verder naar de inhoud

5 best practices voor het starten met zoekmachine-adverteren (SEA)

SEA - voluit Search Engine Advertising - is een krachtige online marketingtactiek waarbij je betaalt voor het plaatsen van advertenties op zoekmachines, zoals Google en Bing. Daardoor kan je bedrijf of organisatie bovenaan in de zoekresultaten verschijnen wanneer potentiële klanten relevante zoekopdrachten uitvoeren. SEA geeft je organische zoekresultaten zo een extra push.

Aan de slag met SEA? Wij hebben 5 best practices voor jou op een rijtje gezet om je advertenties te boosten.

1. Een stevige basis: segmenteren

Wie wil je precies bereiken met je campagnes? Heel België? Natuurlijk niet! Waarschijnlijk wil je een specifieke groep van mensen bereiken in een bepaalde leeftijdscategorie, met specifieke interesses of op een of meer locaties. Je doelgroep goed definiëren en segmenten opbouwen helpt om je boodschap gericht naar je doelgroep te verspreiden.

Sta je bovendien voldoende stil bij de zoekintentie van je doelgroep? Die vertelt je meer over waarom iemand een bepaalde zoekterm intypt. Is je potentiële klant op zoek naar informatie? Of al helemaal klaar voor een aankoop? Wij onderscheiden vier soorten zoekintenties:

  1. Navigationeel: Gebruikers zijn op zoek naar een specifieke pagina (bijvoorbeeld “Statik contact”)

  2. Informationeel: Gebruikers zijn op zoek naar informatie (bijvoorbeeld “Wat is SEA?”)

  3. Transactioneel: Gebruikers willen overgaan tot een transactie (bijvoorbeeld: “Inschrijven opleiding SEA”)

  4. Commercieel: Gebruikers doen onderzoek vooraleer ze een aankoopbeslissing maken (bijvoorbeeld “Beste marketingbureau”)

Om de zoekintentie van je potentiële klanten goed te begrijpen, kijk je best naar in welke fase zij zitten in de marketingfunnel zodat je hier slim op kan inspelen.

Deze funnel illustreert alle stappen die je doelgroep doorloopt vooraleer ze trouwe klanten worden. Hoe verder ze in de funnel geraken, hoe kleiner - maar waardevoller - de groep wordt. Dat is ook logisch, want sommige bezoekers haken nu eenmaal af doorheen het proces.

Jouw taak is om ervoor te zorgen dat je zo veel mogelijk klanten aan boord houdt. Dit doe je door marketingacties uit te tekenen voor alle fasen van de funnel. Zo kan je door de zoekintenties van je doelgroep(en) te analyseren, SEA-campagnes opzetten voor alle fasen van de funnel. Bv. een campagne die eerder focust op awareness rond je merk of product voor mensen in de see-fase, maar daarnaast ook eerder actiegerichte campagnes met focus op conversie (do).

2. De key(words) tot succes: Een zoekwoordenanalyse

SEA werkt op basis van biedingen. Dat wil zeggen dat je voor zoekwoorden moet bieden tegen je concurrenten. Elk zoekwoord krijgt op die manier een waarde, ook wel de “Cost per Click”. Google (of een andere zoekmachine), plaatst de advertentie met het hoogste bod voorop. Je moet dit dus slim en strategisch aanpakken.

Het is niet verstandig om lukraak op zoekwoorden te bieden zonder onderzoek vooraf. Je wilt namelijk je kansen verhogen om te winnen van je concurrent. Daarom ga je eerst een grondige analyse doen van zoekwoorden die relevant zijn voor jouw organisatie of bedrijf. Je zoekt dan naar quick wins, zoals woorden die vaak opgezocht worden met een lage “Cost Per Click”. Als jij strategisch kunt bieden op zoekwoorden waar je concurrent nog niet aan heeft gedacht, dan zijn die woorden of woordcombinaties binnen voor jou.

Een zoekwoordenanalyse kan je doen met tools zoals Semrush en Ahrefs, die je ook kan gebruiken voor SEO-optimalisatie. Je kan hierdoor bekijken welke woorden een lage CPC hebben, hoeveel zoekvolume ze hebben en welke concurrenten hier het beste op scoren.

Je kan ook eenvoudig met de Google zoekbalk woorden intypen en kijken welke aanvullingen Google zelf suggereert. Deze Google suggesties zoals in dit voorbeeld van de elektrische fiets tonen ook vaak de verschillende zoekintenties.

3. Jouw beste maatje: Analytics

Het is belangrijk om een goed overzicht te bewaren over al je campagnes. Dit doe je eenvoudig door je advertentieplatform te connecteren met je analytics tool. Zo ga je na wat goed werkt, welke campagne een goede conversieratio heeft, wat veel aandacht trekt en wat minder goed minder goed converteert. Als je bijvoorbeeld op Google Ads adverteert, link dan je Google Analytics of Matomo Analytics aan je advertenties. Weet je niet welke online trackingtool het beste bij je past?

4. Verhoog je kansen: Vul alle velden in

Wanneer je een advertentie creëert, krijg je heel wat lege velden om in te vullen. Het kan dus best een tijdsintensief werk zijn om al deze content in te geven. Toch raden we het aan om dit wel zo volledig mogelijk te doen.

Als je veel velden ingeeft, krijgt meer informatie en content die kan getest en vergeleken worden. Google gaat dan onderzoeken welke koppen, omschrijvingen en andere informatie het meeste aanzet tot klikken en toont deze meer op de resultatenpagina. Maar kans op goede resultaten garandeerd. Ieder veld invullen dus!

5. Performance Max al ontmoet?

Performance Max is een gloednieuw campagnetype van Google Ads dat gebaseerd is op AI. Met PMax breidt Google jouw zoekadvertenties uit naar andere kanalen zoals Youtube, Google Maps en Google Display. Dit helpt je om je zichtbaarheid te vergroten en de prestaties te maximaliseren. Wat opvalt, is dat PMax ook inzet op “Text Ads”.

Hoe werkt Performance Max?

Je schrijft een tekst als basis voor jouw advertentie, en Google neemt het vanaf daar praktisch over. Dankzij machine learning past PMax de inhoud van je advertenties aan de zoekintentie van de gebruikers aan.

Heeft je website nood aan verbetering op vlak van SEA?

Bij Statik hebben we SEA experts die klaar staan om jou verder op weg te helpen.

Digitale marketeer

Wie is Lena?

Lena gaat elke dag vol goesting op avontuur in de wondere wereld van digitale marketing. Experimenteren met copywriting, SEO, social media en online advertenties? Laat maar komen! Ze werkte al voor klanten als KU Leuven, UCLL, KNX Association, Hestia magazine, Boerentrots en Techniekfestival/ RTC-Oost-Vlaanderen.

Volgende blogpost

SEO, de meest duurzame vorm van marketing

11 september 2023 | Tim-Oliver

Is SEO - languit Search Engine Optimization - voor jou nog onbekend terrein? Voor veel bedrijven alvast wel. Je hebt wellicht al eens gericht dat SEO te maken heeft met zoekwoorden invullen en metadata. Toch zijn dat maar 2 van de 37(!) onderdelen van SEO. Er komt dus veel meer bij kijken dan enkel keywords op je website gooien.