Digitale oplossingen voor duurzame mobiliteitsuitdagingen
Duurzame mobiliteit?
Naar het werk, de winkel of even ertussenuit ... we verplaatsen ons voortdurend. Toch heeft het ene type verplaatsing een minder gunstige impact op het klimaat dan het andere. Met de klimaatopwarming is duurzame mobiliteit dan ook een hot topic.
Gelukkig zijn er veel organisaties en hoopvolle initiatieven die duurzame verplaatsingen stimuleren: per fiets, via deelauto's of elektrische auto's ... En vaak brengen dat soort initiatieven ook digitale uitdagingen met zich mee, waar wij bij Statik maar al te graag onze tanden in zetten.
We dragen bij Statik duurzame mobiliteit heel erg in ons hart.
Voor deze veranderaars werkten we al:



Duurzame mobiliteit is de sleutel tot een gezonde en leefbare toekomst voor onze steden.
Jan Rotmans - hoogleraar Transitiekunde

Ontdek onze gratis minigids
Wil je graag bijleren van nadere organisaties die inzetten op duurzame mobiliteit? Download dan zeker onze minigids waarin we gedeelde uitdagingen van deze veranderaars uitlichten en laat je inspireren door de ervaringen van organisaties zoals Mobiel 21 en wij.leveren.
Digitale oplossingen voor organisaties die werken rond duurzame mobiliteit
Uitdaging 1: initiatieven bekendmaken en het bewustzijn vergroten
Organisaties die inzetten op duurzame mobiliteit willen hun initiatieven met de wereld delen om het bewustzijn te vergroten en een grotere impact te maken.
Dat doe je vaak voor een complexe doelgroep, bijvoorbeeld burgers, buurtbewoners, politici, vrijwilligers, ondernemers ... Elke doelgroep vraagt een verschillende aanpak en niet iedereen is bekend met je onderwerp. Dat wordt nog ingewikkelder wanneer je verschillende thema's wil belichten.
Mobiel 21 is specialist in duurzame mobiliteit en zet mensen in beweging voor meer mensvriendelijke straten met meer groene ruimte en minder auto’s. Dries Janssens, communicatieverantwoordelijke bij Mobiel 21, vertelt je meer over de diverse doelgroepen en uiteenlopende thema’s van Mobiel 21 en hoe een goed gestructureerde website uiteindelijk ook leidde tot een gestructureerd contentplan.
Uitdaging 2: educatie en klantbetrokkenheid
Wil je als organisatie mensen in beweging brengen rond duurzame mobiliteit, dan moet je hen betrekken en informeren over duurzame mobiliteitsopties. Dat betekent dat je complexe informatie op een begrijpelijke manier uitleggen, maar ook dat je informatie zo breed mogelijk delen.
Merten De Kinderen, communicatiemedewerker bij Mobiel 21, legt uit hoe het team educatieve content over duurzame mobiliteit verspreidt naar verschillende doelgroepen. Ze gebruiken whitepapers, webinars, one-pagers en videoreeksen op sociale media om hun onderzoek en kennis te delen.
Uitdaging 3: gebruiksvriendelijke digitale platformen
Wanneer je als veranderaar duurzame mobiliteit wil stimuleren, heb je vaak nood aan een gebruiksvriendelijke app of digitale toepassing om jouw oplossing dicht bij de eindgebruiker te krijgen.
Stad Leuven wil het voortouw nemen op het gebied van duurzaamheid en moedigt ondernemers aan om hun pakketjes op een milieuvriendelijke manier te laten bezorgen via het verdeelplatform wij.leveren. Hiervoor was een gebruiksvriendelijk digitaal platform nodig om pakketjes aan te melden, optimale routes te berekenen en webshops van Leuvense handelaars te koppelen. Bekijk het interview met Thibault Hendrikx van Stad Leuven, projectdeskundige van wij.leveren.
Ontdek hoe wij meewerken aan duurzame mobiliteit

Een platform voor Stad Leuven waarmee handelaars op een duurzame manier hun pakjes kunnen verzenden

Het Gfietst platform bundelt het aanbod aan aangepaste fietsen in Vlaanderen zodat iedereen fietsplezier kan beleven

De fietsschool online doen groeien om nog meer mensen veilig te leren fietsen

Hoe kunnen wij helpen?
Of je nu ondersteuning zoekt voor een sensibiliseringscampagne of hulp nodig hebt bij het ontwikkelen van een nieuw digitaal platform, Statik denkt met je mee. Wij kunnen je concreet helpen met:
- Doelgroepanalyse
- Keuzes maken voor digitale kanalen en contentstrategie
- Communicatiecampagnes voor een breder bereik, inschrijvingen voor webinars, downloads ...
- Storytelling en merkstrategie
- Ontwikkeling van platformen en automatisering
- Productontwikkeling en webapplicaties
- Data-analyse
Zin om er in te fietsen met ons?
Wil je net als Mobiel 21, wij.leveren, Gfietst, De fietsschool en andere organisaties je activiteiten rond duurzame mobiliteit een duwtje in de rug geven? Wij luisteren graag naar je verhaal.