Ga verder naar de inhoud

Een nieuwe contentstrategie stuurt de Mobiel 21 website aan voor meer gezonde straten

Mobiel 21 is expert in duurzame mobiliteit, onafhankelijk onderzoek en oplossingen tegen vervoersarmoede. Via inzichten en inspiratie zetten ze beleidsmakers en gangmakers aan om actie te nemen voor meer gezonde straten op mensenmaat, slimmere steden en gemeenten, minder vervoersarmoede en veilige schoolomgevingen. Zelf trapten ze acties en initiatieven als Telraam, Iedereen Gorilla en De Fietsschool in gang, maar ze ondersteunen en verspreiden evengoed andere initiatieven als Dagen Zonder Wagen. Nu was het tijd om hun doelgroepen te herdefiniëren en hun website onder handen te nemen.

De resultaten in een notendop

4375
lezers van de inzichten en praktijkverhalen op één jaar
352
downloads van brochures, onderzoeken en e-books
8472
mensen die deelnamen aan de onderzoeken
742
deelnemers aan participatietrajecten
66
gemeenten die samen werkten aan duurzame mobiliteit

Download: digitale oplossingen voor duurzame mobiliteitsuitdagingen

Bij Statik werken we graag mee aan de omslag naar vormen van duurzame mobiliteit en dus bundelden we de ervaringen van verschillende projecten in een handige minigids. Hierin laten we changemakers zoals Mobiel 21 en wij.leveren aan het woord over hun uitdagingen zodat jij hiervan kan leren.

Een duidelijke contentstrategie met twee doelgroepen centraal

Om een brede doelgroep van beleidsmakers en gangmakers, zoals experts, activisten, vrijwilligers en deelnemers, aan te spreken, had Mobiel 21 nood aan een vernieuwde website. Het doel: alle doelgroepen inspireren, boeien en tegelijk ook inzichten uit onderzoek verspreiden. Mobiel 21 heeft heel wat kennis aan boord en die kennis wilden ze delen met hun diverse doelgroepen.

Na een strategische impactoefening besloot Mobiel 21 om twee hoofddoelgroepen te onderscheiden: gangmakers en beleidsmakers. Die doelgroepen moeten helpen om de missie van Mobiel 21, meer straten op mensenmaat, zowel top-down als bottom-up te realiseren.

Project info

Project

Een nieuwe contentstrategie en website voor Mobiel21

Expertise

Online strategie, informatiearchitectuur & UX design, webontwikkeling, online marketing

Periode

2023 - ...

“Elke dag is een beetje een strijd voor (online) zichtbaarheid. Door in te zetten op goede contentmarketing proberen we mensen te boeien, maar daarvoor moet je ze natuurlijk eerst bereiken."

Dries Janssens - Coördinator Communicatie bij Mobiel 21

Een toegankelijk verhaal brengen voor de gangmakers


Op die manier wilde Mobiel 21 burgers (=gangmakers) via inzichten en inspiratie aanzetten tot actie, die uiteindelijk ook invloed zou uitoefenen op de beleidsmakers. De doelgroep van gangmakers was een nieuwe doelgroep voor Mobiel 21, en dus was het nodig om een website te bouwen die helder vertelt wat een straat op mensenmaat maakt. De bedoeling: mensen inspireren, informeren, hen iets bijleren en zin geven om in actie te schieten of om met Mobiel 21 samen te werken.

We gingen samen met Mobiel 21 aan de slag om hun visie waar te maken, in drie fases. We werkten eerst op de contentstrategie, die we daarna omzetten in een heldere informatiearchitectuur en in een mooi (en toegankelijk) jasje goten.

Voorbeeld van de vier focusthema's gelinkt aan verschillende types content.
Voorbeeld inzichten en praktijkverhalen met terugkoppeling naar de focusthema's.

Samen met de website hebben we ook een communicatieplan en een contentplan gekregen. Zo wordt je website meer dan alleen een url.

Dries Janssens - Coördinator Communicatie bij Mobiel 21

De wereld verbeteren via 4 focusthema’s

In een aantal workshops brachten we de verschillende doelgroepen (gangmakers, activisten, vrijwilligers, experts, beleidsmakers,...) en hun informatienoden en -wensen in kaart. Mobiel 21 werkt met 4 focusthema’s, die helpen om de website te structureren, maar die ook de basis vormen van een communicatiematrix:

  • Samen tegen vervoersarmoede

  • Meer straten op mensenmaat

  • Gezonde en kindvriendelijke schoolomgevingen

  • Participatie en innovatie voor een duurzame toekomst

In die communicatiematrix werkten we verder met communicatie-acties binnen de customer journey, die ons ideeën gaven om verschillende formats uit te werken om de inhoud van de thema’s naar verschillende doelgroepen te brengen.
Dries Janssens zelf aan het woord over het belang van duidelijke doelgroepen en een juiste contentstrategie

Mobiel 21 wilde ook graag werken met e-books die ze uitwerken op basis van bestaande content uit bijvoorbeeld onderzoeken. Door mailadressen te vragen in ruil voor zo'n e-book, krijgt de organisatie veel meer zicht op haar netwerk, en op potentiële nieuwe contacten.

De vier focusthema’s werden kapstokken om alle content aan op te hangen, en dus ook een belangrijk onderdeel van de informatiearchitectuur van de website. Elk focusthema heeft een eigen pagina, maar is gelinkt met de artikels uit de Inzichten en praktijkverhalen. En op de Inzichten en praktijkverhalen pagina kan je dan weer filteren op de thema’s. Nadenken over de contentstrategie gaf dus mee vorm aan de structuur van de website!

Door een nieuwe website te maken, word je verplicht om naar de werking van je organisatie te kijken. En dat helpt om de zaken te structureren. De focusthema’s structureren niet alleen een deel van onze werking, maar ook al onze communicatie.

Dries Janssens - Coördinator Communicatie bij Mobiel 21

Meer weten over hoe Mobiel21 aan de slag is gegaan met educatieve content? Coördinator Dries Janssens en Statiker Jill leggen het uit.

In het design hielden we er rekening mee dat Mobiel 21 duurzame mobiliteit ook “op mensenmaat” ook echt wilde tonen. Veel ruimte voor foto’s en video’s van alle campagnes, initiatieven en onderzoeken, dus.

Mensen aanzetten tot actie is een speerpunt in de strategie van Mobiel 21 en dus voorzagen we slimme, gevarieerde en herbruikbare Call-to-actions op de juiste plaatsen.

De Fietsschool groeit dankzij een doelgericht online platform

Wist dat je Mobiel 21 ook initiatiefnemer is van De Fietsschool? Daarmee proberen ze zoveel mogelijk mensen op een veilige manier op de fiets te krijgen en het aanbod aan fietsscholen in Vlaanderen te doen groeien. Een online platform ondersteunt hen bij die groei.

Ook een nieuwe contentstrategie of website op de rails zetten?

Fiets snel richting onze mailbox.