Ga verder naar de inhoud

De fietsschool online doen groeien om nog meer mensen veilig te leren fietsen

De Fietsschool is een van onze favoriete changemakers. Samen met tientallen Vlaamse steden en gemeenten helpt de Fietsschool jaarlijks meer dan 700 volwassenen op de fiets. Want waar voor onszelf de bak-, koers-, plooifiets of e-bike even onmisbaar zijn als onze smartphone, zijn er dicht bij huis nog veel te veel mensen voor wie fietsen helemaal geen evidentie is.

De resultaten in een notendop

6%
van de mensen in Vlaanderen kan niet fietsen
68 %
van de deelnemers kan veilig alleen op straat na de lessenreeks
75 %
van de deelnemers erkent toegenomen autonomie
22
gemeenten werkten in 2023 samen met De Fietsschool
100
geregistreerde Fietsscholen in Vlaanderen is de ambitie voor 2025

Van toevallige pionier tot bewuste changemaker

Het begon allemaal in 2011 in Leuven, toen enkele collega's van Mobiel21 samen met Stad Leuven besloten fietslessen te organiseren voor een groepje volwassenen. De vraag bleek groot en de lessen waren een succes: de impact op individuele groeikansen van de deelnemers werd snel duidelijk. Fietsen verandert levens, en zeker in een fietsstad als Leuven.

Al snel breidde De Fietsschool zich ook buiten Leuven uit. Meer dan 10 jaar later geeft het team van Mobiel21 fietslessen in Vlaamse gemeenten als Genk, Aarschot of Oostende, en leiden ze collega's in alle regio's op om zelf een Fietsschool op te starten.

Project info

Project

Een platform ter ondersteuning van Fietsscholen in Vlaanderen

Expertise

Online strategie, informatiearchitectuur, webontwikkeling, administratieve platformen

Periode

2019 - lopend

Groeispurt 1: website en inschrijftool

In 2019 hielp Statik het team van de Fietsschool bij een verdere professionalisering van hun werking. We ontwierpen samen een heldere en mooie website, die 2 rollen moest vervullen:

  1. De administratie van de fietslessen in Leuven vereenvoudigen: doorheen de jaren was het aantal lessenreeksen en het aantal deelnemers maar blijven toenemen. De inschrijvingen op een blaadje papier bijhouden was niet meer zo praktisch.
  2. De Fietsschool als merk verder bekend maken:
    wat tot dan toe een eerder lokaal verhaal was, begon zich te verspreiden naar andere steden en gemeenten.
Eén van de eerste doelstellingen is om meer Vlaamse steden en gemeenten warm te maken om ook fietslessen te organiseren
Inschrijvingen opvolgen via de website was één van de eerste manieren om de organisatie van fietslessen te ondersteunen

Groeispurt 2: kennis delen en impact meten

In de jaren nadien groeide De Fietsschool verder tot een volwaardige en gekende impactorganisatie. Het was tijd voor een volgende fase in de groeistrategie. Mobiel21 gaf in heel Vlaanderen train-the-trainer sessies, en had een heleboel materialen ontwikkeld om op een kwalitatieve manier fietslessen te organiseren.

Verder groeien, dus nóg meer lessen en nóg meer deelnemers, op nóg meer locaties, is alleen mogelijk als er in andere steden en gemeenten volwaardige Fietsscholen ontstaan, en die Fietsscholen met een poule vrijwilligers zelf de fietslessen geven.

De kennisbank van De Fietsschool

Het ABC van De Fietsschool: kennis en expertise digitaal ontsluiten

Om daar verder op in te zetten, vertaalden we alle inzichten, kennismaterialen en templates die De Fietsschool de afgelopen jaren heeft ontwikkeld, naar een overzichtelijke digitale kennisbank.

Die kennisbank is thematisch ingedeeld en vlot doorzoekbaar. Verder is er een onderscheid tussen gratis artikels en plus-artikels.

Download: digitale oplossingen voor duurzame mobiliteitsuitdagingen

Bij Statik werken we graag mee aan de omslag naar vormen van duurzame mobiliteit en dus bundelden we de ervaringen van verschillende projecten in een handige minigids. Hierin laten we changemakers zoals Mobiel 21 en wij.leveren aan het woord over hun uitdagingen zodat jij hiervan kan leren.

Een login en handig digitaal instrument voor andere Fietsscholen

Om nog meer impact van fietslessen te kunnen aantonen, hebben we nog meer cijfers nodig. En om om die data te bekomen, moeten lokale fietsiniatieven zoveel mogelijk de krachten bundelen en mee op de (fiets-)kar van De Fietsschool springen.

De verdere groeistrategie van De Fietsschool hangt dus één op één samen met het versterken en uitbreiden van duurzame partnerschappen. In de afgelopen maanden zorgden we er dan ook voor dat de website van De Fietsschool een platform werd waar lokale Fietsscholen hun lessen kunnen registreren, en waar bijgevolgd alle Fietsschool-lessen in Vlaanderen in één handige agenda samenkomen.

We werkten een eenvoudige registratieflow uit voor nieuwe Fietsscholen
Via je eigen account kan je als gemeente zelf je Fietsschool aanmaken, en je lessen mee in de kalender zetten
In februari gingen collega's Anton en Stephanie mee naar een van de fietslessen voor gebruikersinterviews

Bijleren en groeien dankzij gebruikersonderzoek

Een digitaal platform verder laten groeien kan op veel manieren. Welke weg je kiest, laat je best mee valideren door de mensen die met je online tools aan de slag gaan.

Wij mochten voor De Fietsschool mee naar één van de live lessen op het Blauwputplein in Leuven, en kregen daar de kans om bij enkele deelnemers te polsen naar hun 'online ervaring'. De website (eigenlijk: websites in het algemeen) bleek door deelnemers zelf maar heel weinig gebruikt te worden: de telefoontjes en mailtjes van De Fietsschool, die zijn voor hen dan weer super waardevol.

Dit inzicht bevestigde enigszins onze strategie om op de website vooral op organisatoren en gemeenten te richten. In de komende maanden stemmen we dus ook geregeld af met lokale partners van De Fietsschool, om hun feedback te krijgen op het platform.

Statik x Mobiel21: samen tegen verkeersarmoede

Naast De Fietsschool ondersteunt Statik Mobiel21 ook bij hun digitale contentstrategie voor al hun andere initiatieven tegen verkeersarmoede en voor gezondere straten.

Benieuwd naar hoe een straffe online strategie ook jou kan helpen meer impact te maken?

Wij denken graag mee na hoe we technologie kunnen inzetten om jouw doelgroep(en) te bereiken.