Een webapplicatie om de organisatie en administratie van de Kangoeroewedstrijd in goede banen te leiden

Voor de Vlaamse Wiskunde Olympiade ontwikkelden we een toegankelijke applicatie op maat van de jonge doelgroep om hun wedstrijdantwoorden door te sturen. De antwoorden worden ook meteen opgeslagen in de database wat de administratie achteraf aanzienlijk vereenvoudigt.

De resultaten in een notendop

  • Een enorme automatisering en vereenvoudiging van het manuele werk dat nodig was om de Kangoeroewedstrijd te organiseren en administratief af te handelen.
  • Een intuïtieve webapplicatie waarin meer dan 100.000 leerlingen uit het lager en secundair onderwijs op dezelfde dag een wiskundetest invullen en doorsturen.

Al tientallen jaren organiseert de Vlaamse Wiskunde Olympiade vzw wiskundecompetities voor leerlingen uit het lager en secundair onderwijs. De wedstrijden blijven aan populariteit winnen en bereiken jaarlijks meer dan 100.000 leerlingen, reden genoeg dus om de tot dan toe zeer manuele processen erachter eens grondig aan te pakken.

Kangeroewedstrijd beginscherm

Project

Webapplicatie met database-integratie voor de Vlaamse Kangoeroewedstrijd

Expertise

UX, webontwikkeling, webapplicaties

Periode

2020 - ...

Automatisering en inhaken op de bestaande database

In 2020 ontwikkelde Statik een gebruiksvriendelijke digitale omgeving waarin schoolverantwoordelijken de volledig olympiade- administratie kunnen uitvoeren en opvolgen: inschrijvingen, deelname, resultaten, betalingen, facturatie, etc. Om de integratie met het bestaande datamodel van de Wiskunde Olympiade en de bijbehorende databank mogelijk te maken, werkten we daarop een performante API uit.

Een digitale antwoordapplicatie voor leerlingen

Als volgende stap in het digitaliseringsproces van de wedstrijd, werd een applicatie ontwikkeld via dewelke leerlingen hun wedstrijdantwoorden digitaal kunnen indienen.

Bij de uitwerking van dit project stonden toegankelijkheid voor jonge kinderen, responsiveness en performance centraal.

Kort samengevat gebeurt dat als volgt:

  • De leerling vult bij aanvang zijn Kangoeroenummer in op een startscherm. Via een API-call naar de databank wordt dit nummer al dan niet herkend en gevalideerd, waarna de app de leerling bij naam verwelkomt.

  • Er volgt een extra check die de ‘periode & duur van invullen van antwoorden’ moet valideren.

  • De leerling krijgt vervolgens het overzicht van vragen en mogelijke antwoorden te zien en vult deze laatste aan.

  • Bij afronden gebeurt er een nieuwe API-call, waarbij de applicatie de antwoorden van de leerling deelt met de database, en het wedstrijdresultaat terugkrijgt.

Voorbeeld applicatie kangoeroewedstrijd
Voorbeeld applicatie voor leerlingen uit het 5e en 6e leerjaar (Koala)

Performantie centraal om piekmomenten op te vangen

De Vlaamse Kangoeroewedstrijd is een evenement waaraan meer dan 100.000 leerlingen deelnemen, gespreid over een aantal dagen. We wisten dus op voorhand dat er grote pieken in gebruik en verkeer zouden zijn. Tijdens het volledige traject werd performantie en een schaalbare server set-up als aandachtspunt meegenomen. Wij zorgden voor een technische opzet waarop de organisatie kon rekenen (pun intended!).

Ook nood aan een performante applicatie of een platform om achter de schermen administratie te vereenvoudigen?

Wij denken daar liever over na dan over complexe wiskundige vraagstukken.

Platformen die administratieve processen vereenvoudigen

Het digitaliseren en automatiseren van interne processen kan voor een enorme tijdswinst en meer tevredenheid bij werknemers zorgen. Hieronder enkele andere voorbeelden van platformen die waarin automatisering centraal stond.