Ga verder naar de inhoud

Een website en sterke copy voor 'The Good Wave' dat changemakers ondersteunt bij effectieve klimaatactie

Heel wat Belgen maken zich zorgen over het klimaat. Er zijn dan ook veel straffe changemakers die met klimaatacties een positief verschil willen maken. Maar hoe kunnen ze die acties nog effectiever maken? Op die vraag biedt The Good Wave, een initiatief van Koning Boudewijnstichting, een antwoord.

De resultaten in een notendop

80
deelnames aan Wavemaker sessies 6 maanden na lancering.
0.13g
CO2-uitstoot per paginaweergave, oftewel 87% minder dan het globaal gemiddelde.

Van wetenschappelijke inzichten naar concrete acties

De Koning Boudewijnstichting weet dat heel wat communicatie- en duurzaamheidsprofessionals bij klimaatacties hun tanden stukbijten op thema’s zoals polarisatie, participatie en desinformatie. Nochtans barsten de sociale en humane wetenschappen van kennis en inzichten over hoe je klimaatcommunicatie best aanpakt om mensen in beweging te krijgen. Enter ‘The Good Wave’, het netwerk voor effectieve klimaatcommunicatie.

De Koning Boudewijnstichting destilleerde uit alle bestaande inzichten uit de humane en sociale wetenschappen een massa’s wetenschappelijk onderbouwde inzichten en tips om effectieve klimaatcommunicatie en -actie te ondersteunen. Via Learning Labs, Wavemaker sessies en een online toolbox kunnen changemakers die mensen in beweging willen zetten nu voluit leren van elkaar.

Project info

Project

Een online toolbox vol wetenschappelijk onderbouwde tips om aan klimaatcommunicatie te doen

Expertise

Online strategie, webontwikkeling, digitale duurzaamheid, copywriting en online marketing

Periode

2023 - lopend

Onze voorliefde voor duurzaamheidscommunicatie

Om dit verhaal mee de wereld in te sturen, zocht de Koning Boudewijnstichting een digitale partner. Dat treft, want positieve impact projecten doen ons hart altijd sneller slaan. De vraag van de stichting was tweeledig:

  • Of we konden helpen met het uitdenken en bouwen van een website? (Natuurlijk!)

  • Of we toevallig ook ondersteuning konden bieden bij het (co)creëren van de content, in twee talen (Oui, bien sûr!)

Duurzaamheid, digitale communicatie en wetenschappelijke inzichten … daar houden we van. En het beste van al? Onze duurzaamheidscoördinator Daphne is naast duurzaamheidscoördinator ook gewoon de krak in storytelling- en copywriting binnen ons marketing team. Ze had genoeg aan een half woord over deze vraag om er stevig haar tanden in te zetten.

Ik heb het gevoel dat ik voluit mag bijleren terwijl ik schrijf, beter wordt het niet.

Daphne De Wit - Duurzaamheidscoördinator en copywriter

Concrete, toepasbare tips & tricks

Om het behapbaar te houden, bundelden de experten van The Good Wave de inzichten die ze plukten uit de sociale en humane wetenschappen in 7 thema’s: Storytelling, Polarisatie, Contextcreatie, Klimaatangst, Fake News, Impact en Iedereen mee. Altijd wetenschappelijk onderbouwd en met de focus op toepasbaarheid en tastbare impact in de ‘echte’ wereld. (Niet kwaad bedoeld, wetenschappers! ;-)).

De website werd opgebouwd volgens het drieluik: events - thema's en tools. Zo biedt het platform instapmogelijkheden voor professionals die op zoek zijn naar ondersteuning (events), verdieping (thema's) en concrete handvaten (tools & inspiratie). De contentheavy website werd uiteraard ontwikkeld in onze favoriete Craft CMS.

Contentcreatie met een tweetalige tandem

Met die grondige en onderbouwde research van het team van de Koning Boudewijnstichting in de hand, startte Daphne met schrijven. Vol enthousiasme en toewijding zette ze deze wetenschappelijke materie om in levendige en boeiende content. Natuurlijk hanteerde ze daarbij haar geliefde principes van storytelling en inclusieve taal, dat spreekt voor zich.

Changemakers in actie tijdens een Wavemaker sessie (c) The Good Wave

Ze deed dat trouwens niet alleen, maar in tandem met Justine, een Française die intussen al een geruime tijd neerstreek in ons geliefde Leuven. Lokale partners, on adore ça. Justine en Daphne vlogen erin en trokken voluit de kaart van transcreatie. Wat dat wil zeggen? Wel, hierbij vertaal je teksten niet alleen, maar bouw je creatieve vrijheid in om zo de eigenheid en ziel van elke taal te behouden. Zo leest alles “net zoals een moedertaalspreker het zou zeggen”.

De doelgroep van The Good Wave bestaat grotendeels uit communicatieprofessionals, naar hen communiceren met een halfbakken tekst was voor Koning Boudewijnstichting dan ook geen optie. Een duo copywriters, waarvan de ene het Nederlands als moedertaal heeft en de andere het Frans, was niet alleen een enorme troef, maar ook een vereiste. En om ervoor te zorgen dat naast de ziel van de taal ook de boodschap en stem van The Good Wave bewaard bleef, was een intensieve samenwerking tussen beide copywriters en het tweetalige Koning Boudewijnstichting-team noodzakelijk.

Werd die tandem nu net een gocart?

Samen met de Koning Boudewijnstichting maakten we 7 booklets.

7 thema’s, 7 booklets vol tips

The Good Wave werkt rond 7 thema’s. Binnen elk van die thema’s vind je ontzettend veel tips, telkens wetenschappelijk onderbouwd en op een laagdrempelige manier toegelicht. En om dat alles nòg toegankelijker te maken, ging The Good Wave nog een stapje verder: we maakten samen een checklist met de belangrijkste tips per thema. Om deze in een handig formaat digitaal of fysiek te kunnen verspreiden, vertaalden we de huisstijl van de The Good Wave, gemaakt door Billie Bonkers, naar 7 sprekende booklets.

Je kan geen platform rond effectieve klimaatcommunicatie opzetten, zonder de uitstoot van dat platform onder de loep te nemen. Digitale duurzaamheid was dus al vanaf het prille begin een belangrijk aandachtspunt.

Walk the talk: mooi en toch CO2-vriendelijk

Alle inzichten kwamen dus samen op één digitaal platform waar je alle tools en tips kan terugvinden. En uiteraard was het voor Koning Boudewijnstichting ook essentieel dat hun platform een hoog ‘practice what you preach’ gehalte heeft. Ja, het moest aantrekkelijk zijn voor communicatieprofessionals, maar minstens even belangrijk: de website moest een zo klein mogelijk negatieve impact hebben op het klimaat. Digitaal duurzaam, aantrekkelijk én doeltreffend, dat is precies waar Statik voor staat.

We gingen aan de slag volgens het principe van ‘digital sustainability by design’ en zijn fier op het resultaat. Een website die knalt, maar niet in termen van CO2. Met een gemiddelde uitstoot van slechts 0.13g CO2 per paginaweergave behaalt thegoodwave.be een A-level volgens de Carbon Calculator - de hoogst mogelijke score. Daarmee doen we beter dan 87% van alle websites ooit getest. En zeg nu zelf: bevestigt deze website het stereotype dat ‘duurzaam’ ook ‘saai’ en ‘stoffig’ is? Dat dachten we al.

En nu jij!

Zet jij in op duurzaamheid in het algemeen of klimaatcommunicatie in het bijzonder? Neem zeker een kijkje op TheGoodWave.be, ontdek de tools, schrijf je in voor een Wavemaker sessie of Learning Lab. Of ben je nieuwsgierig naar digitale duurzaamheid en hoe jij digitaal kan verduurzamen? Test je pagina met de Website Carbon Calculator of kom gerust eens langs voor een kopje koffie of thee.

Meer weten over digitale duurzaamheid?