Ga verder naar de inhoud

Een bloeiende beweging stimuleren rond de Green Deals

De Green Deals in Vlaanderen willen de duurzame transitie versnellen door positieve actie te ondernemen. Acties die overheden, organisaties en changemakers met elkaar verbinden. Statik en Shaved Monkey, allebei trots onderdeel van The Kind Kids, werken intussen al enkele jaren trouw samen met het Departement Omgeving om de slagkracht van hun digitale communicatiestrategie te verhogen.

De resultaten in een notendop

2.083
abonnees op de nieuwsbrief
41.000
meer websitebezoekers in 2023
160.000
meer paginaweergaven in 2023

Departement Omgeving, Shaved Monkey en Statik: een dreamteam

De Green Deals is een duurzaam initiatief dat Vlaanderen van onderuit vergroent via samenwerkingen tussen overheden en bedrijven. Sinds 2019 ondersteunt Shaved Monkey als strategisch communicatiebureau het Departement Omgeving om de Green Deals in Vlaanderen als merk breder naar buiten te brengen, zowel in woord als in beeld.

Sinds 2022 bouwt ook Statik, als trouwe partner van Shaved Monkey binnen The Kind Kids en als voorvechter van een duurzame toekomst, mee aan dat verhaal dankzij een uitgebreide digitale marketing audit, UX-optimalisaties en aanvullend strategisch communicatieadvies.

The Kind Kids?

Dit ecosysteem wil missiegedreven organisaties ondersteunen en stelt positieve impact en werkgeluk boven winst. The Kind Kids wil uitgroeien tot een ecosysteem van gelijkgestemde organisaties. Laat zo'n project als de Green Deals nu net een topvoorbeeld zijn van een missiegedreven project waarin de expertises van zowel Statik als Shaved Monkey mooi samenkomen.

Visual die Shaved Monkey maakte voor Green Deal Bedrijven en biodiversiteit

Een digitale marketing audit

Statik dook in de e-mailmarketing, Google Analytics, SEO en sociale media van de Green Deals Vlaanderen, bestudeerde hoe het Green Deal-loket het vandaag aanpakt en via welke aanpassingen ze hun boodschap nog efficiënter kunnen verspreiden.

Dat leidde tot aanbevelingen zoals het segmenteren van nieuwsbrieven, het opzetten van mailflows en utm-tags om de impact van campagnes op de voet te volgen. Daarnaast gaf een websiteanalyse de noodzaak aan van een nieuwe URL-structuur waarmee de populariteit van pagina’s beter opgevolgd kan worden.

Gelukkig scoorde het Green Deal-loket ook al erg goed op sommige vlakken. Zo kende de Green Deals in Vlaanderen een hoge ‘engagement rate’ op sociale media, meer bepaald LinkedIn. Dat wil zeggen dat de volgers en het netwerk van de Green Deals in Vlaanderen spontaan de interactie aangaat door middel van likes en comments.

“De professionele inzet van Statik en Shaved Monkey ontzorgt ons en biedt structurele verbeteringen in zowel planning als uitvoering. Hun aanbevelingen zijn helder, haalbaar en impactvol.”

Ann Theunissen - Procesbegeleider Green Deals Vlaanderen

Een strategisch communicatieplan

Statik en Shaved Monkey werkten samen aan een update van het strategisch communicatieplan voor de Green Deals in Vlaanderen met duidelijke aanbevelingen. Geen vage woorden, maar een inzichtelijk advies met onder andere:

  • Een motiverende centrale doelstelling en boodschap om te communiceren met de deelnemers van de Green Deals,

  • Relevante KPI’s,

  • Een nieuwe formulering van de doelgroepen.

Statik gaf de Green Deals verder tips om content te gebruiken en hergebruiken en manieren om de input, die voor de Green Deals van verschillende stakeholders komt, te vergroten.

Samen met de straffe branding die Shaved Monkey uitwerkte, kreeg het Green Deal-loket een gestroomlijnde communicatiestrategie in handen waarmee ze nog meer impact kunnen maken.

Van complex naar eenvoudig

Zoveel denkwerk, allemaal zodat overheden en organisaties sneller woorden omzetten in daden. De duurzame transitie is best complex, waardoor Statik de vraag kreeg: 'Hoe brengen we dit verhaal over in een wervende en toegankelijke website?’. Voordat we daarop konden antwoorden, zorgde een informatiearchitect voor een UX-audit, oftewel een audit die focust op gebruikerservaring.

“We namen de volledige greendeals.be website onder de loep met een UX-review waaruit duidelijke actiepunten voortvloeiden.”

Anton Lecock - informatie architect

Daaruit vloeiden onder meer aanbevelingen voort om de inconsistente URL-structuur aan te pakken. Ook op vlak van toegankelijkheid maken we vanaf nu met een aangepaste navigatiestructuur en het toevoegen van beschrijvingen bij afbeeldingen (alt-teksten) het verschil. Na deze optimalisaties binnen de bestaande website is de gebruikerservaring een stuk toegankelijker en kunnen geïnteresseerden ook intuïtief navigeren door de Green Deal-gids.

Kortom, als grote believers van de Green Deals zijn we trots dat we tot op vandaag samen met Shaved Monkey het Green Deal-loket kunnen bijstaan met een sterke digitale communicatiestrategie. De Green Deals in Vlaanderen bestaan intussen 7 jaar als een bloeiende beweging en we zijn fier dat we samen kunnen bouwen aan dit succesverhaal.

Wil jij ook jouw digitale communicatiestrategie aanscherpen?

Wij denken graag mee na over hoe jij jouw doelgroepen nog beter kan bereiken.