Ga verder naar de inhoud

7 SEO tips om hoger te eindigen in Google

Google blijft één van de belangrijkste kanalen om bezoekers naar je website te krijgen. Daarom besteed je best de nodige aandacht aan de SEO (Search Engine Optimization) van elke pagina. Deze 7 tips geven jouw website alvast een boost!

1. Plaats de belangrijkste zoekterm(en) in de paginatitel

De paginatitel is één van de belangrijkste elementen voor SEO. Denk dus goed na over welke zoekterm(en) die je er zéker in wil vermelden.

Enkele tips voor een goede paginatitel:

  • Kies een titel die een zo goed mogelijke beschrijving geeft van de pagina
  • Plaats de belangrijkste zoekterm(en) in de page title (best zo ver mogelijk vooraan)
  • Maak elke page title uniek
  • Beperk elke page title tot maximaal 70 karakters

De paginatitel kan je terugvinden boven de adresbalk van je browser en wordt standaard gebruikt als naam voor de bookmark van de pagina. Daarnaast wordt de page title ook getoond als kopregel in de zoekresultaten van Google:

Paginatitel als bookmark
Paginatitel op de resultatenpagina van Google
Meta-omschrijving van een pagina

2. Zorg voor een verleidelijke en actiegerichte meta-omschrijving

De meta description wordt in de meeste gevallen (niet altijd) weergegeven als beschrijving in de resultatenlijst van Google. Hoewel de meta description geen directe invloed heeft op de rankings in Google kan deze mensen er wel toe aanzetten om door te klikken naar jouw website in de zoekresultaten.

Enkele tips voor een goede meta description

  • Neem de belangrijkste zoektermen minstens één keer op in de beschrijving (deze zoektermen worden in het vet weergegeven in de resultatenlijst wanneer erop gezocht wordt)
  • Zet bezoekers aan tot actie op de website (lezen van een artikel, inschrijven op een event, online aankopen van een product, ...)
  • Maak elke meta description uniek
  • Beperk elke meta description tot maximaal 160 karakters

3. Gebruik een logische URL die de belangrijkste zoekterm(en) bevat

De url geeft het adres van een pagina weer en speelt ook een zekere rol voor SEO.

Enkele tips voor een goede URL

  • Zet de belangrijkste zoekterm(en) in de url
  • Gebruik het koppelteken (-) als spaties tussen elk woord

4. Leg voldoende links op elke pagina

Google zal meer waarde hechten aan een pagina wanneer er veel naar gelinkt wordt. Daarnaast zal een bezoeker vaak langer op je website blijven wanneer hij op elke pagina kan doorklikken naar andere interessante pagina's.

Je voorziet dus best voldoende links op elke pagina, dit kan zowel intern (naar andere pagina's op je website) als extern zijn (naar andere websites).

Maar cheat niet of Google zal dit afstraffen, plaats dus enkel links die voldoende relevant zijn!

5. Maak ook je afbeeldingen vindbaar voor Google

Een bezoeker kan niet alleen via de algemene resultatenlijst op je website terechtkomen, ook wanneer hij doorklikt op een afbeelding in Google belandt hij op je website.

Via het alt-attribuut van een afbeelding kan je aan Google een beschrijving doorgeven van de afbeelding. Zo kunnen ook mensen met een visuele beperking via dit alt-attribuut "lezen" wat er op de afbeelding weergegeven wordt. Als je de belangrijkste zoektermen mee opneemt in het alt-attribuut wordt de afbeelding mogelijk ook getoond in de resultatenlijst. Zowel een quick win dus voor SEO als voor de toegankelijkheid van je website!

6. Zorg dat de tekst goed scanbaar is

Weinig bezoekers houden van een lange doorlopende tekst. Wil je de aandacht van de lezer blijven behouden?

Wissel tekst dan af met voldoende afbeeldingen, voorzie regelmatig een nieuwe alinea met een (tussen)titel en zet de belangrijkste woorden van je tekst in het vet. Zo kan een bezoeker in één oogopslag de pagina scannen. Verder doen lijstjes het ook altijd goed.

En je kon het al raden, niet alleen een bezoeker, maar ook Google houdt van een goed scanbare pagina.

7. Laat elke nieuwe pagina indexeren door Google

Heb je net een nieuwe pagina aangemaakt? Dan kan je hem best meteen laten indexeren door Google via de Google Search Console (vroeger ook wel de Google Webmaster Tool genoemd).

Dit kan door de nieuwe pagina in te geven via "URL Inspection" en vervolgens een indexering aan te vragen:

Interesse om je website te optimaliseren voor zoekmachines?

Ons marketingteam beschikt over een hele SEO-toolkit om jou op weg te helpen.

Online marketeer

Wie is Tim-Oliver?

Een redactioneel volbloed en doorwinterd SEO-expert. Tim-Oliver surft mee op de nieuwste golven van Google en blaast online groei nieuw leven in. Hij werkte al voor klanten als Gezond Leven, Vlaamse Parkinsonliga, Belisol, KU Leuven, OKA en Duvel.

Volgende blogpost

Analyseren wordt kinderspel via Google Looker Studio

08 september 2017 | Lana

Heb je onvoldoende tijd of kennis om gegevens te analyseren in Google Analytics? Geen nood, via Google Looker Studio kan je voortaan alle belangrijke gegevens analyseren in een oogopslag.