Ga verder naar de inhoud

Keurt Google AI-content goed?

Met de intrede van AI-chatbots zoals ChatGPT en Copilot rijst ook de vraag of je als SEO copywriter niet beter je tekst door AI laat genereren. Keuren zoekmachines als Google door AI gegenereerde content goed of straffen ze dit juist af? We duiken er samen eens in.

Maar eerst ...

Hoe beoordeelt Google geschreven content?

Om te ontdekken of zoekmachines zoals martkleider Google daadwerkelijk AI content goedkeuren, moeten we eerst weten hoe Google in de eerste plaats SEO content beoordeelt. Gelukkig legt Google dit met Google Search Central zelf uit. Maar om je al dat leeswerk te besparen, bundelen wij de belangrijkste elementen in deze blogpost.

Google beloont originele content die beantwoordt aan de eisen van E-E-A-T, een kwaliteitsmodel dat staat voor ervaring (experience), expertise, autoriteit (authority) en vertrouwen (trustworthiness).

Experience

Je content moet aantonen dat je ervaring hebt in het onderwerp van je website. Zo herkent Google contenttypes zoals cases en sommige blogposts als bewijzen van ervaring. Welke content moet je schrijven om experience uit te stralen? Denk aan onderwerpen als trends, reviews en persoonlijke inzichten.

Expertise

Naast ervaring moet je ook aantonen dat je je strepen hebt verdiend in het onderwerp van je website. Toon daarom zaken zoals certificaten, biografieën en andere erkenningen van je organisatie én je contentmakers op je website zodat je je expertise kan bewijzen.

Zo praten we bij Statik graag over duurzaamheid. Het feit dat we een B Corp zijn, getuigt van onze expertise in het veld van duurzaamheid. We zijn een erkende Craft CMS en Google Partner en onze experten hebben een biografie onderaan elke blogpost.

Authoritativeness

Je website straalt autoriteit uit wanneer anderen er naar verwijzen. Met andere woorden: men kijkt naar jou als een leider in je industrie en zien je als een betrouwbare bron van informatie.

Statik werkt graag samen met gelijkgestemde organisaties en geeft vaak een inkijk in hoe we werken. Door hier naar elkaar te verwijzen, versterken we elkaars online autoriteit. Authoritativeness behaal je dus door geciteerd te worden door andere websites, zoals ledenorganisaties, partners of gewoon websites die ook van jouw content smullen.

Trustworthiness

Misschien wel de belangrijkste van de vier pijlers van E-E-A-T. Trustworthiness straal je uit door duidelijk je auteur(s) en bronnen te vermelden. Andere quick wins van trustworthiness zijn een duidelijke contactpagina die het ownership van de website vermelden, een SSL certificaat, duidelijke privacy policy en terms & conditions.

Bij Statik doen we niet alsof we het warm water hebben uitgevonden. We zorgen er steeds voor dat onze bronnen, ook voor deze blogpost, toegankelijk vermeld worden.

AI-content voor goede seo: yay or nay?

De mening van Google over AI-content

Bijna simultaan met de release van ChatGPT eerder dit jaar bracht Google richtlijnen uit voor AI-generated content. Hierin meldt Google dat het "content beloont die E-E-A-T kwaliteiten vertoont, ongeacht hoe ze geschreven zijn. (...) Evalueren of je content hieraan voldoet, of deze content nu met AI-gegenereerd is of niet, zal er voor zorgen dat je content beloond zal worden", aldus Google.

10 jaar geleden was het ondenkbaar dat Google een ban zou inlassen op massale maar door mensen geschreven content. Daarom is het nu ook ondenkbaar dat Google AI-content zou verbieden. In plaats daarvan verbetert Google hun algoritme om de meest kwaliteitsvolle content te blijven belonen, ongeacht hoe die gegenereerd is.

Keurt Google AI-content goed? Het antwoord is dus: ja. Het speelt geen rol of je er uren in steekt of dat een paar gerichte prompts in een AI-chatbot voldoende zijn. Het doel blijft hetzelfde: content creëren die ervaring, expertise, autoriteit en vertrouwen uitstraalt.

Reken je nog niet te rijk

Ons advies voor AI-generated content

Niettegenstaande dat Google AI-generated content dus niet afkeurt, automatiseer je best je content met mate. Daar zijn drie goede redenen voor:

  • AI-chatbots hebben geen toegang tot een database van keywords. Het kan dus zijn dat je tekst goed is, maar geen enkel keyword met zoekvolume bevat. Alle moeite voor niets!
  • De E-E-A-T kwaliteiten zijn zo specifiek voor je eigen kennis dat AI moeite kan hebben om een tekst te schrijven die hieraan voldoet. Wees waakzaam en hou E-E-A-T in het achterhoofd bij het nalezen van een door AI gegenereerde tekst.
  • AI kan dan misschien wel een tekst schrijven in de stijl van een bekende auteur; jouw eigen stijl is een pak moeilijker voor AI om te leren. Wees dus niet te bescheiden en leg op z'n minst je eigen accenten in de tekst zoals getuigenissen en meer gevoelsmatige accenten.

Meer weten over hoe Statik de SEO van je website de hoogte in kan sturen?

Contacteer onze experts en ontdek nog meer manieren om op een duurzame manier meer webverkeer te genereren.

Online marketeer

Wie is Tim-Oliver?

Een redactioneel volbloed en doorwinterd SEO-expert. Tim-Oliver surft mee op de nieuwste golven van Google en blaast online groei nieuw leven in. Hij werkte al voor klanten als Gezond Leven, Vlaamse Parkinsonliga, Belisol, KU Leuven, OKA en Duvel.

Volgende blogpost

Wat is de CO₂-uitstoot van jouw website?

27 november 2023 | Laure

Met de web carbon calculator van Wholegrain Digital kan je de CO₂-uitstoot van je website in kaart brengen en vergelijken met het globale gemiddelde. Hoe scoort jouw website?