Service design
Service design voor mensgerichte oplossingen en diensten
Nieuwe producten of diensten lossen vaak maar een deel van een probleem op of werken slechts voor een beperkte groep. Met service design of design thinking plaats je de eindgebruiker resoluut centraal waardoor jouw oplossing perfect aansluit bij de noden van je doelgroep. Zo creëer je pas écht impact.
Wat is service design?
Bij service design of design thinking gebruik je design tools en methodes op een praktische en creatieve manier om diensten als geheel te ontwikkelen of te verbeteren.
- Je kan op deze manier zeer complexe problemen aanpakken.
- Je betrekt continu de mensen waarvoor en waarmee je het doet: je eindgebruikers en werknemers.
- Je creëert ruimte om de échte, onderliggende problemen of uitdagingen te begrijpen.
- Je test snel en iteratief ideeën en prototypes mét je doelgroep.
- Je zet oplossingen in de wereld die beter aansluiten bij bestaande noden, doordat je doorheen het proces voortdurend je doelgroepen bevraagt.
- Je creëert of optimaliseert op deze manier zeer efficiënt nieuwe of bestaande diensten.
Ben je actief binnen de zorg- en welzijnssector?
Ontdek ons aanbod 'zorgpaden voor mensgerichte zorg'.
Waarvoor kan je service design inzetten?
- Innovatie, nieuwe diensten of tools.
Je hebt een nood of probleem geïdentificeerd waarvoor je een nieuwe oplossing nodig hebt. Dit kunnen digitale tools, platformen en applicaties zijn, maar evengoed een nieuw proces, aanbod of dienst. - Bestaande diensten of tools mensgerichter maken.
Merk je dat bestaande diensten of tools niet helemaal doen wat ze moeten of dat gebruikers drempels ervaren? Service design helpt je om pijnpunten in kaart te brengen en je oplossing of dienst meer af te stemmen op je doelgroep. Via co-creatie ontdek je de échte noden van gebruikers en werk je duurzame, inclusieve oplossingen uit.
In alles wat we doen gebruiken we de principes van service design per definitie zoveel als mogelijk.
Hoe pakt Statik zo'n service design project aan?
- Kennismaking en verkenning
We starten steeds met een kennismaking waarin we jouw uitdagingen scherp stellen. Wat zijn jouw doelgroepen? Welke bondgenoten heb je? Wat weet je vandaag al? Kortom, we stellen veel vragen en formuleren samen de juiste onderzoeksvragen. - Onderzoek
We voeren context- en gebruikersonderzoek uit om de onderliggende noden en problemen van eindgebruikers bloot te leggen. Dit doen we via desk research, focusgroepen, interviews met eindgebruikers ... De verzamelde inzichten bundelen we in tools zoals persona’s, een context mapping document of een customer journey, afhankelijk van jouw noden. - Ideation en brainstorm
Met ideation-workshops en brainstormsessies samen met stakeholders bedenken we oplossingen of (re)designen we jouw ideale dienst. Deze oplossingen toetsen we zo snel mogelijk af met eindgebruikers. - Prototyping en testing
Voor we aan de concrete uitwerking beginnen, maken we prototypes en testen we deze uit om zeker te zijn dat we nog steeds op het juiste spoor zitten. Zo valideren we de oplossing of nieuwe dienst. - Implementatie
Afhankelijk van de oplossing helpen we met de concrete implementatie. Of het nu gaat om een digitale tool of het uitrollen van een communicatieplan, we staan klaar om jou verder te ondersteunen.
Inclusief design is eerlijker design
Tijdens het volledige service design proces werken we zo inclusief mogelijk. We betrekken gebruikers met verschillende achtergronden, vaardigheden, contexten, noden ... om zoveel mogelijk verschillende perspectieven te betrekken binnen jouw doelgroep.
Wil jij beter inspelen op de noden van jouw doelgroep?
Wij helpen je graag op weg!