Een heldere en toegankelijke website voor Luisterpunt, de bibliotheek die lezen toegankelijk maakt voor iedereen
Luisterpuntbibliotheek heeft een enorm aanbod zodat personen met een leesbeperking toch van boeken kunnen genieten. Samen met hen zorgden we voor een toegankelijke website en een naadloze integratie met hun nieuw bibliotheeksysteem. Toegankelijkheid stond centraal en dus legden we de nieuwe website ook voor aan gebruikers met een leesbeperking en de hulpmiddelen die ze gebruiken - met succes!
De impact van Luisterpuntbibliotheek
Enkele resultaten van ons traject in een notendop:
- Een nieuwe informatiearchitectuur voor de content-heavy website van Luisterpuntbibliotheek met focus op de belangrijkste toptaken zorgt ervoor dat bezoekers sneller vinden wat ze zoeken.
- Dankzij een toegankelijk webdesign en een toegankelijke technische implementatie kan de website gebruikt worden door gebruikers met verschillende technologische hulpmiddelen - dit werd gevalideerd in verschillende gebruikerstesten.
- Het webdesign werd ook doorgetrokken naar de omgeving van Mijn.Luisterpunt om de gebruiker een feilloze gebruikerservaring te bieden voor beide platformen.
Iederéén kan lezen
Luisterpuntbibliotheek wil lezen toegankelijker maken voor alle Vlamingen, door in te zetten op een aanbod voor mensen met een leesbeperking. Van kinderen met dyslexie tot slechtziende ouderen in een woonzorgcentrum, hun missie is om iedereen leesplezier te geven. Fysieke boeken in braille, luisterboeken via streaming of op cd: het aanbod van de Luisterpuntbibliotheek is groot én breed. Wie een leesbeperking heeft kan gratis lid worden van de bib en krijgt zo toegang tot een catalogus van meer dan 50.000 materialen.
Op naar een eenduidige gebruikerservaring
Het online bibliotheeksysteem Mijn.Luisterpunt, waar je als lezer boeken kan ontlenen, was in 2023 aan een grondige update toe op vlak van gebruikerservaring en technologie. Daar zorgden de collega's van Zenjoy voor, Statik nam de Luisterpunt website onder handen. Naast een nieuwe heldere informatiearchitectuur en een intuïtief CMS was er ook nood aan een modern toegankelijk UX design voor zowel de website als Mijn.Luisterpunt. Zo kunnen we één heldere gebruikerservaring bieden voor beide platformen. Een uitdaging waar we graag onze tanden inzetten.
Project info
Project
Een nieuwe toegankelijke website en log-in flow voor LuisterpuntbibliotheekExpertise
Online strategie, UX, gebruikersonderzoek, webtoegankelijkheid, webontwikkeling, integratiesPeriode
2023 - lopendStapsgewijs aan de slag
Net zoals een boek vaak uit meerdere hoofdstukken bestaat, werd dit project ook opgedeeld in verschillende fasen:
- Het voortraject waarin we samen de nieuwe informatiearchitectuur uittekenden in wireframes en een toegankelijk UX design ontwierpen (inclusief design systeem om door te trekken naar Mijn.Luisterpunt)
- De implementatiefase om de website te ontwikkelen, gevolgd door de content input door de klant. Uiteraard werkten we hiervoor met ons favoriete Craft CMS
- Gebruikerstesten bij personen met een leesbeperking waaruit een aantal kleine optimalisaties naar voren kwam
- De go-live van zowel de website als het vernieuwde Mijn.Luisterpunt bibliotheeksysteem
- In een volgende stap willen we het Anysurferlabel voor een toegankelijke website behalen
We zijn van A tot Z blij met de samenwerking: de eerste gesprekken, wireframes, design, het invullen van de website en natuurlijk het uiteindelijke resultaat - met toegankelijkheid steeds centraal. Ons nieuwe CMS werkt intuïtief en nieuwe inhoud aanmaken is een plezier. Steeds heldere communicatie en snelle feedback. We kijken uit naar onze verdere samenwerking.
Diego Anthoons - Teamverantwoordelijke communicatie Luisterpuntbibliotheek
Een toegankelijke inschrijfflow en koppeling met het bibliotheeksysteem
Eén van de grootste uitdagingen was de integratie van de log-in en registratieflow van de website met Fonar - het nieuwe bibliotheeksysteem. Een API-integratie zorgt ervoor dat bezoekers via de Craft CMS website kunnen registreren - als individueel lid of als organisatie. Nadien kan het team van Luisterpunt de aanvraag goedkeuren en wordt er een lidmaatschap aangemaakt. Vanaf dat moment heeft de gebruiker toegang tot Mijn.Luisterpunt om boeken te ontlenen. En kan het leesplezier beginnen.
Het registratieformulier bevat heel wat stappen die moeten worden doorlopen, met conditionele logica en extra uitleg waar nodig. Daarnaast hebben we ook belang gehecht aan het instellen van een logische volgorde van alle velden en labels om dit ook voor iemand die met een screenreader of andere audiotools het uitgebreide formulier doorloopt begrijpbaar te houden. Dit werd in de gebruikerstesten ook grondig doorgetest met de gebruikers.
Boekenzoeker en inspiratie à volonté
Eén van de grote learnings uit de oude website was dat veel bezoekers zoeken naar een boek in de zoekfunctie van de website. Maar de catalogus aan boeken die je kan ontlenen is een apart platform van Cultuurconnect en dus belanden bezoekers vaak op 'geen resultaten'.
Voor de nieuwe website realiseerden we een integratie met de Cultuurconnect Catalogus API om het wel mogelijk te maken om te zoeken op een boek. De resultaten die worden getoond leiden naar de catalogusdetailpagina's. Daarnaast kan je uiteraard ook blijven zoeken op de content van de website zelf.
Diezelfde API-integratie wordt gebruikt om boekenlijstjes te tonen om bezoekers te inspireren. Ook kan je meteen een luisterfragment afspelen. De opties om artikels te delen waren in de vorige website beperkt. Met de huidige contentstructuur hebben we ervoor gezorgd dat alle inspirationele content (bv. de content uit hun magazine LuisterVink) een mooie plek krijgt - zonder dat we de customer journey van nieuwe leden breken.
Gebruikersonderzoek bij personen met een leesbeperking
Na de ontwikkeling en het invoeren van de content, werd de website getest bij enkele gebruikers met diverse leesbeperkingen. We kozen er bewust voor om de effectieve testing later in het traject op te nemen aangezien veel gebruikers technische hulpmiddelen (zoomen, voorleessoftware, aangepast toetsenbord...) gebruiken en we dus op deze manier meteen een validatie van de werkende website konden doen. Uit die tests kwamen een aantal kleine technische optimalisaties naar boven.
Ook de structuur van de website en de koppeling met Mijn.Luisterpunt werden voorgelegd aan gebruikers, daaruit kwam dat de website eenvoudig en vlot te navigeren was en dat de testers er vlot in slaagden om bv. een boek in de catalogus te zoeken, informatie over lid worden te vinden of een boek te ontlenen. Naast enkele fysieke user tests, werd de testversie ook nog doorgestuurd naar een bredere groep gebruikers om extra feedback te verzamelen
Bij Statik zetten we actief in op het bevragen van gebruikers en willen we dit zo inclusief mogelijk aanpakken. Onze inzichten daarover hebben we gebundeld in een handige minigids.
Ik heb de testomgeving van de nieuwe website uitgebreid verkend, en kan het resultaat volledig toejuichen. De navigatie is intuïtiever en sneller dan vroeger. Alles is eenvoudig terug te vinden, ook voor mensen met een niet te erge visuele beperking.
Walter - Testgebruiker van de nieuwe Luisterpuntbibliotheek website
Luisterpunt x Statik gaan volop voor webtoegankelijkheid
Bij Statik vinden we dat elke website toegankelijk moet zijn voor iedereen. We zijn er dan ook trots op al jaren een voorvechter te zijn en we zijn één van de weinige webbureaus die werden erkend door Anysurfer.
Bij Luisterpuntbibliotheek is toegankelijkheid niet enkel een streefdoel, maar ook een must omwille van de doelgroep. Tijdens het ontwerp van de nieuwe website hielden we dus rekening met alle WCAG richtlijnen en gingen we waar nodig nog enkele stappen verder. De gebruikerstesten met personen met een leesbeperking bevestigden dat de website en loginflow door iedereen te gebruiken was - ongeacht de technische hulpmiddelen die werden ingezet. In een volgende fase laten we een audit uitvoeren door Anysurfer om het label te behalen.
Ook aan de slag met een gebruikersvriendelijk en toegankelijk webplatform?
Of aan de slag met gebruikerstesten voor jouw doelgroep(en)? Wij denken graag mee na.