Een performant contentplatform geeft een inzicht in de dynamiek van de Europese voedingssector
EIT, of het European Institute of Innovation & Technology, werkt rond diverse thema's met telkens een duurzame insteek: mobiliteit, energie, digitalisering... In 2018 leerde Statik voor het eerst het team van EIT Food kennen, dat impact maakt voor en samen met de voedingssector.
De resultaten in een notendop
Technische performantie, gebruiksgemak, en een duurzaam digitaal partnerschap
In 2018 werkten we samen met het communicatieteam van EIT Food een online strategie uit. De uitdaging was toen vooral om de interne werking van de organisatie te vertalen naar een doelgroepgerichte website en verhaal. Eind 2022 schakelde EIT Food ons team opnieuw in voor de volgende stap in hun digitale journey:
- de organisatie zelf was verder gegroeid: nog meer collega's, teams, artikels, publicaties, projecten, opleidingen, activiteiten, partners... De uitdaging om dat alles binnen eenzelfde website te ontsluiten en vindbaar te maken werd dus nog groter;
- EIT Food digitaliseerde haar bedrijfsprocessen meer en meer via externe tools: om al hun opleidingen te beheren, werken ze bijvoorbeeld met EduFrame, voor vacatures met CV Warehouse, er was een CRM-systeem in de maak...

Om die snelle groei te ondersteunen, had EIT Food een website nodig die deze technische complexiteit kon opvangen, die dynamisch, aantrekkelijk en performant was, en maximaal gebruiksvriendelijk voor alle doelgroepen.
Daarnaast — misschien nog wel belangrijker: EIT Food zocht een digitale expert én bondgenoot die zowel op strategisch als op technisch vlak aan hun zijde kon staan. Een partner die de ontwikkeling van hun nieuwe website in goede banen kon leiden, én het communicatieteam later ook kon begeleiden in hun verdere groei en optimalisatie.
Project info
Project
Een platform dat de EIT Food community ondersteunt, met opleidingen, projecten, partners, events en meerExpertise
Online strategie, informatiearchitectuur, webontwikkeling en optimalisatie, integratiesPeriode
2018 - ...Een uitgebreide content hub en slimme zoekfunctie maken bezoekers wegwijs in een enorme hoeveelheid inhoud
Bij Statik houden we van de uitdagingen die informatierijke websites met zich meebrengen — leve websites als KU Leuven.be, Unia.be of OrdeVanVlaamseBalies.be.
Een toptaakgerichte opbouw en duidelijke informatiearchitectuur zijn dan wel het startpunt zijn voor elke goede online strategie. Op websites met meerdere doelgroepen, tientallen toptaken en dus nog eens zoveel inhoudelijke pagina's is een intuïtieve navigatie alleen vaak niet genoeg om bezoekers hun weg te laten vinden.
Omdat de missiegedreven thematische insteek heel belangrijk is voor de doelgroepen van EIT Food, werkten we een uitgebreid systeem van tagging of categorisering uit. Op die manier wordt op alle thematische pagina's in de website, maar bijvoorbeeld ook op regio- of landenpagina's, veel gerelateerde inhoud automatisch weergeven. Zo kunnen geïnteresseerde bezoekers makkelijk doorklikken naar andere relevante info. Ons geliefde Craft CMS zorgt ervoor dat alles voor EIT Food heel makkelijk te beheren is.


Ook 'zoeken' blijft voor veel bezoekers een handige manier om nog sneller bij de informatie te geraken die voor hen relevant is. Voor EIT Food kozen we ervoor de zoekfunctie uit te werken via de SaaS oplossing Algolia. Die externe service zorgt ervoor dat de eigenlijke zoekopdrachten via connectie met een Site Search API in de omgeving van Algolia gebeuren, en niet in de website zelf.

Dankzij Algolia:
- krijg je razendsnel zoekresultaten te zien voor jouw ingevoerde zoekterm
- licht de website je zoekterm uit in de verschillende zoekresultaten (hit-highlighting)
- vult de website je zoekterm aan met concrete suggesties (autocomplete)
- krijgen de zoekresultaten tags mee — in dit geval welk type inhoud het is (bv. podcast, rapport, blogpost...)
- kan je de zoekresultaten voor jouw zoekterm nog verder gaan filteren op categorieën die in de website gebruikt worden, en krijg je onmiddellijk zicht op het aantal resultaten voor je zoekopdracht
Een heel krachtige zoekfunctionaliteit dus, waarvoor er achter de schermen heel wat 'berekeningen' gebeuren. En toch krijg je heel snel — bijna instant — de resultaten voor je zoekopdracht te zien.
Een duurzame samenwerking, uitgebreide roadmap en continu optimaliseren
De enorme scope van dit project zorgde voor een heel intensieve samenwerking tussen onze twee teams. Daardoor kennen en begrijpen we elkaar, elkaars werk en aanpak heel goed, en zochten we gaandeweg naar de meest succesvolle manier om vooruit te gaan en impact te maken.
Enkele ingrediënten voor die open en vlotte samenwerking:
- een kernteam aan elke kant:
door haar gedecentraliseerde werking met communicatie in elke grote EIT regio, is het nog belangrijker om vanuit een wat kleinere kern de online strategie goed te bewaken, en te delen met iedereen die eraan meewerkt - een roadmap met duidelijke prioritering:
wanneer je een website maakt van een organisatie met een uitgebreide werking en die bovendien continue in evolutie is, moet je onderweg onvermijdelijk keuzes maken. We werkten bij aanvang van ons project een eerste roadmap uit, en blijven die tot op vandaag vullen met nieuwe elementen. - élke week een vast overlegmoment:
om samen het kernteam van EIT Food te bepalen wat er in de komende weken, maanden en jaren mee op de planning kan en mag.
Op die roadmap: een digitaal jaarverslag en dupliceerbare projectwebsites
Twee voorbeelden van recente deelprojecten waar we best trots op zijn.
Online jaarverslag
Een klassiek jaarverslag maakt de 'recap' van de impact die een organisatie in het voorbije jaar maakte. Je verwacht enerzijds cijfers, en daarnaast ook de concrete impactverhalen. Nu is het net zo dat EIT Food intussen heel het jaar door impactverhalen publiceert, via haar website vol interessante podcasts, blogartikels en rapporten.
Samen zochten we naar een manier om al die online verhalen te kunnen herbruiken voor het jaarverslag, en daarmee ook dat jaarverslag dynamischer te maken. Het jaarverslag van EIT Food is nu een online jaarverslag, waarbij EIT bestaande digitale impactverhalen heel makkelijk kan ophangen aan de verhalende structuur van het jaarverslag.
Aparte website voor alles rond educatie
Binnen de pijler educatie gebeurt er binnen EIT Food heel veel, oa.
- nieuwe opleidingsprogramma's uitwerken samen met kennisinstellingen en partners uit de industrie. Van verrijkende programma's voor pas afgestudeerden tot expert-programma's voor industry leaders.
- daaruit kwam al een enorm opleidingsprogramma voort waaraan jaarlijkse duizenden studenten deelnemen. Die opleidingen vragen heel wat coördinatie en goede opvolging van het proces.
- EIT Food helpt bedrijven uit de voedingssector met het uitwerken van trainings op maat van hun team, te beginnen bij een evaluatie van de bestaande skillset aan de hand van een strategisch competentiekompas, en een aantal handige tools.
Omdat de werking zo uitgebreid is en zo veel coördinatie en processen omvat, was het aanvoelen dat dit alles binnen de grote website eitfood.eu onvolledig tot zijn recht kwam, en onvoldoende specifiek was voor de doelgroepen van EIT Food Learning Services;
We werkten daarom een aparte website uit die dat brede aanbod van leermogelijkheden op een doelgroepgerichte manier voorstelt.


Zoek je ook een bondgenoot om je digitale groeistrategie mee waar te maken?
Wij denken graag mee na over een concrete roadmap en aanpak voor jouw organisatie.
Meer lezen?

Waarom wij Craft CMS gebruiken
