Ga verder naar de inhoud

Plant Ecosia echt voor elke zoekopdracht een boom?

Heb jij al eens gehoord van de duurzame zoekmachine Ecosia? Wij zoeken voor je uit of het de moeite loont om te adverteren via deze zoekrobot.

Transparantie

“Doorzoek het web en plant bomen” krijg je te lezen voor je een zoekopdracht intokkelt op Ecosia. Per seconde komt er één boom bij de reeds 62 miljoen seconden, euh, bomen. Wat verder op de pagina kom je uit bij een link die je in de financiële verslagen van Ecosia dropt. Transparant, dat zeker, maar te vertrouwen? Toch wel; in 2014 kreeg Ecosia het certificaat van Certified B Corporation, wat inhoudt dat de zoekmachine aan de hoogste normen van sociale- en milieuprestaties, transparantie en aansprakelijkheid voldoet.

Afgelopen maand plantte Ecosia 5 699 974 bomen en draaide het 1,3 miljoen euro omzet. Hieruit investeerde het liefst 700 000 euro in het planten van nieuwe bomen. De rest van de omzet ging naar hun eigen zonnecentrale, het marketing- en operationele budget. Zelfs het loonbudget en aantal medewerkers zijn zichtbaar. Een simpele rekensom leert ons dat het gemiddelde brutoloon bij Ecosia per maand op zo’n 2 760 euro ligt. Ter illustratie, bij Google ligt dit gemiddelde op 8 333 euro.

Ten slotte komen we ook te weten dat de servers van Ecosia op 100% hernieuwbare energie lopen, dat je gegevens na een week van de servers verdwijnen en niet verkocht worden aan adverteerders. Zowel qua duurzaamheid en privacy zit het bij Ecosia helemaal snor.

Het geldspoor achterna

Ecosia haalt net zoals Google z'n inkomsten uit advertenties. Bedrijven betalen geld om hun advertenties tussen - bij Statik het liefst boven - organische zoekresultaten te krijgen. Gezien het aanbod van adverteerbare plaatsen kleiner is dan de vraag, worden deze plaatsen per opbod verkocht. Iets wat bij zoekmachines de kassa doet rinkelen.

Ecosia sponsort projecten in regio’s die onder extreme dreiging staan van verwoestijning of verlies van biodiversiteit.

Het deel van de omzet dat wordt geïnvesteerd in het planten van nieuwe bomen, gaat naar wat Ecosia “lokale partners” noemt. Dit zijn vzw’s die - u raadt het - zich toeleggen op het planten van bomen. Vorige maand waren dit The Eden Projects voor Madagaskar, Hommes Et Terre voor Burkina Faso, The Green Belt Movement voor Kenia en ITPA voor Brazilië.

Ecosia sponsort zulke projecten in meer dan 20 regio’s die onder extreme dreiging staan van verwoestijning of verlies van biodiversiteit. In deze regio’s werken de vzw’s samen met de lokale overheid en bevolking om deze projecten van de grond te krijgen en te onderhouden.

De kip en het ei, of de advertentie en de klik

Helaas verandert niet elke zoekopdracht in een boom. Na het installeren van de Ecosia extensie in Google Chrome, houdt Ecosia je aantal zoekopdrachten bij én vertelt hoeveel er nodig zijn om een boom te planten, gemiddeld 45. Numeriek verschil of niet, dat is nog steeds waanzinnig weinig moeite om een boom te planten, niet soms?

Zoals vermeld komt de omzet van Ecosia van advertenties, meer bepaald van elke klik op een advertentie. Maar is het dan jouw taak om als een gek op alle advertenties te gaan klikken of is het aan bedrijven om jou relevante advertenties voor te schotelen? En zouden die bedrijven wel op Ecosia adverteren als er niemand was om op hun advertenties te klikken? Een kwestie van de kip en het ei. Maar wel een kwestie die Ecosia al dan niet van de nodige middelen voorziet.

Adverteren op Ecosia

Moet je als bedrijf, of je nu een kleine zelfstandige of een multinational bent, nu adverteren op Ecosia? Absoluut, wat ons betreft.

Naast investeren in een duurzaam doel, ervaar je minder concurrentie om je advertenties op die begeerde plekken te krijgen. Ecosia is immers geen marktleider. Zelfs al haal je niet hetzelfde bereik als met Google, met Ecosia bereik je in sommige gevallen net een meer waardevol publiek.

Aangezien de gegevens van elke gebruiker na een week verwijderd worden omwille van privacy redenen, doet Ecosia beroep op de statistieken van hun Facebookprofiel. En wat blijkt? Tweederde van de 8 miljoen maandelijkse gebruikers woont in stedelijke omgevingen in West Europa en is tussen 20 en 30 jaar oud.

Iets wat veel potentiële adverteerders echter afschrikt, is het algoritme van Bing, de zoekmachine van Microsoft, waarop Ecosia gestoeld is. Kenners beweren dat dit algoritme minder ontwikkeld is dan dat van Google. Toch slaagt Bing er in om sinds kort het tweede grootste marktaandeel voor zich te nemen. Of dit dankzij Ecosia is, valt niet af te leiden uit de resultaten.

Als je dus wil adverteren op Ecosia, moet je, in theorie, ook adverteren op Bing. Er is echter een truk van de foor waarmee je kan kiezen op welke zoekmachines van het Bing netwerk je wil adverteren. Probeer het eens uit, en voor je ‘t weet, ben je bomen aan het planten.

Wil jij onderzoeken of adverteren op Ecosia jouw organisatie kan helpen om de juiste doelgroep te bereiken?

Wil jij een verschil maken in hoeveel bomen Ecosia kan planten? En daarnaast profiteren van goedkoper adverteren voor een nieuw publiek? Dan moet je dringend eens met ons marketingteam komen babbelen.

Online marketeer

Wie is Tim-Oliver?

Een redactioneel volbloed en doorwinterd SEO-expert. Tim-Oliver surft mee op de nieuwste golven van Google en blaast online groei nieuw leven in. Hij werkte al voor klanten als Gezond Leven, Vlaamse Parkinsonliga, Belisol, KU Leuven, OKA en Duvel.

Volgende blogpost

Hoe we met Wattness het energieverbruik van gebouwen willen verlagen

24 mei 2019 | Tim

Een platform dat via machine learning inzicht geeft in het energieverbruik van gebouwen, dat vat Wattness het best samen.

Hoog tijd om het hier eens over te hebben.