Ga verder naar de inhoud

Bye bye Google Analytics Universal, maar wat met mijn historische data?

Google Analytics 4 (GA4) vervangt Universal Analytics (UA). Oud nieuws, maar nog steeds een hot topic. In het bijzonder: welke impact heeft die switch op je historische data, ofwel de verzamelde statistieken over je website? Kan je historische data importeren in GA4, hoe belangrijk is het behoud ervan en welke impact heeft dat op je digitale strategie en webtracking?

Even samenvatten

Het vraagstuk over historische data

In 2020 kondigde Google aan dat het Google Analytics Universal zou stopzetten tegen 2023. De destijds nieuwe privacyreguleringen en -wetgevingen bleken daarvoor de rechtstreekse aanleiding. In 2022 werd de stopzetting van de tool uitgesteld tot 2024.

Google liet meteen ook weten dat er een aangepast platform in de plaats kwam: Google Analytics 4. Een vernieuwde analyticstool die Universal volledig vervangt. Dat betekent dat je Google Analytics 4 van nul af aan moet installeren én instellen zodat het aansluit bij de doelstellingen van je organisatie.

Van nul af aan, dat geldt ook voor de data die je opbouwt. Want met Universal verdwijnt je historisch opgebouwde data. Niet meteen, natuurlijk: Google voorziet een periode van één jaar na 1 juli 2023 waarin je historische gegevens beschikbaar blijven. Je data zal met andere woorden (voor een beperkte periode) in retrospectie te raadplegen zijn.

Google-alternatieven: wat zijn je opties?

Met een tool die zich op het websitegedrag (in plaats van de gebruiker) focust, zet Google een enorme stap in de juiste richting. Toch zal de analyticstool nooit helemaal voldoen aan de GDPR-wetgeving zolang het bedrijf persoonsgegevens op zijn Amerikaanse servers plaatst.

Een alternatief is dus zeker op z'n plaats, en gelukkig groeien die als champignons uit de grond. Matomo is in België bijvoorbeeld een van de meest gebruikte, GDPR-proof analyticstools. Daarnaast zijn we ook fan van Piwik Pro. Dankzij een hoge gebruiksvriendelijkheid weet deze tool ons stilletjes aan voor zich te winnen.

Wil je het eerder eenvoudig houden? Dan kunnen tools zoals Simple Analytics, Plausible of Fathom misschien wel de ideale match zijn.

Interface Matomo
Interface Piwik Pro

Is data-migratie het antwoord?

GA4 en UA verzamelen websitedata op een andere manier, waardoor Google helaas geen functionaliteit voorziet om historische gegevens te migreren naar de GA4-omgeving. Verzamelde informatie over websitegedrag en verkeer zullen dus niet standaard overgezet worden bij de aanmaak van een GA4-account.

Dat heeft gelukkig geen impact op de webtracking. Tags en configuraties om websiteverkeer en -gedrag te meten worden onafhankelijk via Google Tag Manager gelinkt aan GA4 en je website. Daarom hebben aanpassingen in webtracking alleen invloed op nieuwe data die binnenkomt.

Zonder historische data verder?

De impact op je digitale marketingstrategie

Vergelijk je regelmatig je websiteprestaties met een voorgaande periode, dan speelt de beschikbaarheid van historische gegevens een belangrijke rol. De impact van het verdwijnen van je historische gegevens is dus afhankelijk van de huidige status en geschiedenis van je GA4-account.

Situatie 1: je hebt vandaag al een GA4-account

Vroegtijdig starten met de overstap naar Google Analytics 4 werpt vandaag zijn vruchten af. Stond je account tussen januari en juni 2022 al op? Dan zal je bij de stopzetting minstens een jaar aan historische gegevens hebben verzameld in de GA4-omgeving. Dat is meer dan voldoende om vergelijkende analyses uit te voeren.

Kwam je iets later uit de startblokken (lees: tussen augustus en december 2022)? Dan zal je op 1 juli 2023 ongeveer 6 maanden aan historische data hebben. Maak je jaarlijks een rapport over je websitestatistieken, dan is die tijdspanne dus niet voldoende.

Situatie 2: je zette nog geen GA4-account op

Als je nog niet startte met GA4, dan is de eerste stap zo snel mogelijk een account aanmaken (of alternatieven bekijken). De beschikbare historische data zal sowieso beperkt zijn. Het goede nieuws? Toekomstige data blijft wel mooi binnenstromen, wat uiteindelijk het belangrijkste is.

Data exporteren als laatste redmiddel?

Hou je je verzamelde data toch nog graag achter de hand? Dan kan je een Google Analytics-rapport downloaden. Kies het gewenste datumbereik en klik rechtsboven op 'exporteren als CSV-bestand'. Het resultaat is een lange, duizelingwekkende lijst aan websitepagina's en cijfers. Opgelet: een data-export maken is een erg arbeidsintensief werkje.

CSV-bestand als databron in een dashboard

Heb je enige ervaring met Looker Studio (vroeger Google Data Studio)? Dan kan je het CSV-bestand gebruiken als databron (in plaats van Google Analytics). De statische, historische data blijft op die manier voor altijd beschikbaar in een overzichtelijk rapport.

CSV-bestand importeren in GA4 of een alternatieve analyticstool

Ja, het is mogelijk om historische data uit Universal Analytics te importeren naar een GA4-omgeving met de hulp van BigQuery, een tool die de UA-data kan omvormen naar Google Analytics 4. Het lijkt te mooi om waard te zijn, en toegegeven, dat is het ook. Opslagkosten, querykosten (het uitvoeren van o.a. zoekopdrachten) en netwerkkosten zorgen voor een stevig prijskaartje.

Alternatieve webanalysetools, zoals Matomo Analytics of Piwik Pro, bieden ook een optie tot data-import. De overdracht vraagt evident een zekere kennis van de programma's en tijd.

Hulp nodig bij je webanalytics of dashboarding?

Verzamel je momenteel nog websitedata met Universal Analytics? Hoog tijd om de overstap te maken naar GA4 of een Europees alternatief, en daar helpen we je graag bij.

Volgende blogpost

Zo bouwen we mee aan digitale inclusie

28 februari 2023 | Stephanie

Iedereen is van de wereld en het internet is van iedereen. En toch wordt volgens de barometer digitale inclusie 46% van de Belgen digitaal uitgesloten. Daarom vinden we het een absolute must om digitale inclusie actiever in onze werking te verweven. We ontwikkelden en bouwden voor DigitAll de Digital Inclusion by Design Index en dit stimuleerde ons om zelf nog meer in te zetten op e-inclusie.