Ga verder naar de inhoud

Inclusief gebruikersonderzoek door mensen voor mensen

donderdag 23 mei 2024
Interactieve sessie

Het vergroten van positieve impact gaat erom dat je je eindgebruiker regelmatig betrekt in alles wat je doet. Enkel op die manier kan je ervoor zorgen dat diensten en producten aansluiting vinden bij de mensen waar je het voor doet.

In deze sessie ontdekken we samen de kracht van gebruikersonderzoek en benadrukken we waarom een inclusieve aanpak zo cruciaal is voor het succes van je (digitale) projecten. Leer uit praktijkvoorbeelden van ons én anders organisaties hoe je je positieve impact kan vergroten door je gebruikers en doelgroepen regelmatig te betrekken bij het ontwikkelen of optimaliseren van producten of projecten.

Praktisch

do 23 mei 2024
14.00 - 17.00
Gratis

Orangerie bij Statik
Vital Decosterstraat 67A/ 0301
3000 Leuven

Wat kan je verwachten?

Beginnen met gebruikersonderzoek en gebruikerstesten is spannend, maar ontzettend waardevol. Tijdens dit event zoomen we in op:

  • Wat is user testing? Wanneer voer je het uit en hoe ga je te werk?

  • Welke voordelen levert dit op voor jouw website of digitale tool?

  • Wat kan je leren uit onze cases en fouten?

  • Hoe kan je tijd en budget besparen met user testing?

  • Hoe stel je een testpanel samen en waar vind je gebruikers?

  • Welke tips kan je toepassen op elk digitaal project?

Op het programma

  • Tim Peeters & Eline Van Hollebeke van Statik lichten in een eerste talk de kracht van gebruikersonderzoek toe, de mogelijke methodieken, en het idee van inclusief gebruikersonderzoek. Ook delen zij enkele inzichten fuck-ups die ze leerden door het afnemen van gebruikerstesten bij enkele specifieke doelgroepen.

  • Anouck de Bruijn van Expertisecentrum Dementie licht toe welk digitaliseringsproject ze aangevat zijn rond Jongdementie, en hoe gebruikersonderzoek (oa. via focusgesprekken met haar doelgroepen) hen dat actuele project heeft helpen vormgeven.

  • Erik De Snerck van Anymedia zoomt in op hoe zij binnen hun organisatie aan 'inclusief gebruikersonderzoek' doen aan de hand van een concreet project.

We sluiten het event af met een hapje en drankje voor wie wil.

Tot dan?

Voor wie?

Deze sessie is bedoeld voor projectleiders, communicatiemedewerkers, IT-medewerkers, beslissingnemers in impactorganisaties, die bezig zijn met product/projectontwikkeling en die:

  • digitale inclusie op de agenda willen zetten, maar niet weten waar te beginnen.

  • op korte tijd veel praktische tips wil krijgen om mee aan de slag te gaan.

  • praktische handvatten zoeken voor budget- en tijdsbesparing.

  • op zoek zijn naar win-win oplossingen qua toegankelijkheid én digitale performantie.


Kortom, of je nu werkt voor een onderwijsinstelling, profit of non-profit organisatie, na deze dag ben je helemaal klaar om te starten met user testing.

Wat als ... je géén gebruikers betrekt?

We kunnen wel 100 redenen geven waarom gebruikersonderzoek een essentieel onderdeel moet zijn van je werking maar wat kunnen de gevolgen zijn van niet te user testen?

Hier zijn de 4 grootste risico's die je loopt:

  • Een ondermaatse gebruikservaring: gebruikerstesten zorgen ervoor dat je blinde vlekken kan blootleggen in je design of processen.
  • Slechte adoptie bij gebruikers: Als de gebruikerservaring niet voldoet haken gebruikers af.
  • Extra ontwikkelingskosten: Wanneer je niet of te laat aan gebruikerstesten doet loop je het risico dat je extra tijd en middelen moet spenderen aan het fixen van issues en problemen.
  • Negatieve perceptie van je organisatie of merk: Elke ervaring met je organisatie of merk heeft een impact op de perceptie van je gebruikers. Een slechte ervaring kan bijgevolg een negatieve impact hebben op de perceptie van je organisatie als geheel.

Deze gratis sessie wil ik niet missen!

Claim je plekje nu