De Web Summit, 'the biggest tech conference on earth', lokte 70.000 online enthousiastelingen naar Lissabon. Van duurzaamheid tot online marketing en van content tot SaaS, geen online onderwerp werd onaangeroerd gelaten. Gelukkig waren onze Project Manager Eva en Online Marketeer Tim-Oliver ter plekke om alles voor ons op een rijtje te zetten en tussendoor veel te stappen. Heel veel te stappen.

Wie gedacht had rustig aan één van de twaalf podia te kunnen blijven zitten om kennis op te doen, was er aan voor de moeite. In 1998 werd het Parque das Nações uit de grond gestampt om de wereldtentoonstelling te huisvesten, 21 jaar later was het ei zo na te klein voor die 70.000 bezoekers, 1200 sprekers en 2000 exposanten. Op elk moment was er wel ergens een interessante talk gaande; onze stappentellers hebben het geweten.

Feestjes als twintiger vs feestjes als dertiger

Veel talks waren dan ook overbevolkt; zoals How To Win on Social met onder andere de CMO van Mailchimp en Founder van GIPHY. Het woord 'authenticiteit' kwam erg vaak naar boven: tegenwoordig dien je als social media manager verhalen te vertellen die voor je publiek er toe doen in plaats van voor jou. Luister naar je publiek, reageer er op en laat die oeverloze sales pitches voor de massa maar vallen. Instant messaging en het sociale medium TikTok werden herhaaldelijk aangehaald als het over authentiek contact ging. De vergelijking werd gemaakt met naar feestjes gaan als twintiger, waar je gewoon met zoveel mogelijk mensen contact wil maken, en vervolgens als dertiger, waar je een handvol mensen uitkiest om een goed gesprek mee te voeren.

Content Marketing is like a first date: if you only talk about yourself, there won't be a second one

Het was ook aanschuiven geblazen toen Graham McDonnell, Creative Director van The New York Times, bij ContentMakers de geheimen van 's werelds meest innovatieve storytellers uit de doeken kwam doen. Volgens McDonnell dien je te werken als een filmscenarist: start met een element zoals een personage, vervolg het met een probleem of een uitdaging zoals eenzaamheid, en concludeer door de afloop te onthullen: een verrassingsfeestje. De aandacht trekken is niet het moeilijkste, maar je publiek de aandacht er bij te laten houden, is dat wel. "Door je content visueel te maken, te laten bewegen en interactief te maken, zal dit werken", aldus McDonnell die de ene succescase na de andere tevoorschijn haalde. Websites laten bewegen en interactief maken? Dat kunnen we toch.

From Russia with data

Img 20191104 185621

Al dat schoon volk uit de online wereld werkt natuurlijk met gigantische hoeveelheden data. De ideale gelegenheid om klokkenluiders Edward Snowden en Brittany Kaiser aan de tand te voelen.

Voor de video call met eerstgenoemde die in Rusland ondergedoken is, liep Center Stage vlotjes vol met 20.000 nieuwsgierigen. Snowden haalde GDPR aan als een stap in de goede richting, hoewel het hier om een wet gaat rond de bescherming van data eens ze verzameld is, is het net het verzamelen van data dat gereguleerd dient te worden. Hij sloot af met "In plaats van je klanten te overtuigen om je te vertrouwen, zorg er voor dat ze je niet eens hoeven te vertrouwen."

Brittany Kaiser, de klokkenluider die het Cambridge Analytica schandaal in gang zette, pleitte voor 'digitale geletterdheid' en dat de VS moet volgen op het vlak van legislatie rond dataprotectie. Ze deelde overigens een tip mee: voice.com, een sociaal media netwerk op basis van Blockchain technologie. Ondanks dat het nog om een beta gaat, zijn wij alvast benieuwd.

Champions League van de duurzaamheid

Center Stage Web Summit

Ook duurzaamheid wordt steeds meer een centraal thema. Van ondernemingen wordt tegenwoordig verwacht dat ze zich actief inzetten op het gebied van duurzaamheid. Niet dat wij dat nog niet doen, maar we konden het toch niet laten om eens langs te gaan op de talk van Barbara Martin Coppola, Chief Digital Officer bij Ikea. Coppola toonde het verschil aan dat grote organisaties op het vlak van duurzaamheid kunnen maken. Met een 'people centric' business model dat zowel klanten als medewerkers betrekt, gecombineerd met een positieve impact op de samenleving én de planeet, kom je al een heel eind. Zo verklaarde ze dat Ikea tegen 2030 klimaatpositief wil zijn. Alle producten die Ikea zal maken, zullen komen van gerecycleerde materialen en de oplossingen om hun voetafdruk te verkleinen zullen zo ver reiken dat ze zelfs meer CO2 zullen compenseren dan ze uitstoten.

Wat? Onze tijd is al op? We zitten duidelijk nog wat met ons hoofd in de korte 'blitz talks' van de Web Summit. Gelukkig zijn zo goed als alle talks hier te herbekijken. Veel kijkplezier en opletten voor die overdosis.

PS: Krijg jij zo'n heel apart gevoel vanbinnen wanneer je denkt aan duurzaamheid (en misschien ook aan Statik)? Lees dan waarom wij één van de finalisten voor Klimaatambassadeur 2019 zijn en stem voor ons!

Tim-Oliver

Wie is Tim-Oliver?

Online marketeer
Een redactioneel volbloed en doorwinterd growth hacker. Tim-Oliver verteert de moeilijkste materie vlotjes voor eender welk publiek en blaast online groei nieuw leven in.