Ga verder naar de inhoud

Kiezen voor privacy-vriendelijke online strategieën, een must?

51% van alle Vlamingen maakt zich zorgen over hun online privacy en 70% vindt dat bedrijven niet transparant zijn over welke data ze over hen verzamelen. Het is dus van groot belang om na te denken over hoe je de privacy van je bezoekers waarborgt.

Privacy-vriendelijke online marketing is niet alleen wettelijk verplicht is, maar brengt ook nog eens een hoop voordelen met zich mee. Het minimaliseren van de hoeveelheid verzamelde gegevens en het implementeren van strikte privacybeleidsmaatregelen helpt je bijvoorbeeld om je organisatie beter te beschermen tegen datalekken en de bijkomende schade.

Privacy-vriendelijk, wat betekent dat?

Het start allemaal bij het begrijpen wat privacy-vriendelijk betekent in de digitale wereld. De GDPR (General Data Protection Regulation) legt de basisprincipes vast die organisaties moeten volgen om de privacy van hun gebruikers te waarborgen. Deze principes dienen als kompas voor een ethische en verantwoordelijke omgang met persoonlijke gegevens.

Het gaat concreet om deze zeven principes:

  1. Transparantie: informeer je bezoekers duidelijk over welke gegevens je verzamelt en waarom.
  2. Doelbeperking: verzamel alleen gegevens die noodzakelijk zijn voor je aangegeven doel en niets meer.
  3. Juistheid: zorg ervoor dat de gegevens die je hebt accuraat en up-to-date zijn.
  4. Opslagbeperking: bewaar persoonsgegevens alleen zolang dat nodig is voor het doel waarvoor ze zijn verzameld.
  5. Integriteit en vertrouwelijkheid: bescherm gegevens tegen ongeoorloofde verwerking en zorg voor de nodige beveiligingsmaatregelen.
  6. Accountability: neem verantwoordelijkheid voor de naleving van de GDPR en documenteer dit.
  7. Toestemming: vraag (en ontvang!) expliciete toestemming van gebruikers voordat je hun persoonlijke gegevens verwerkt.

Privacy-vriendelijk werken met analytics & cookies op je website

Analytics en cookies spelen een cruciale rol in het begrijpen van het gedrag van je bezoekers, maar hoe doe je dit zonder inbreuk te maken op hun privacy?

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine tekstbestanden die op de browser van een gebruiker worden geplaatst om informatie te verzamelen over hun online activiteiten. Maar met de groeiende bezorgdheid en nieuwe wetten over privacy is het essentieel om transparant te zijn over het gebruik van cookies en ervoor te zorgen dat gebruikers de controle hebben.

De keuze voor privacy-vriendelijke tools

Om te garanderen dat je voor 100% de GDPR volgt, kan je overwegen om privacy-vriendelijke tools te gebruiken. Zo zijn er open-source alternatieven voor traditionele analytics platformen die je de optie bieden om je gegevens te beheren op je eigen server, waardoor je de controle behoudt over wat er met de verzamelde informatie gebeurt. Of heb je al eens nagedacht over tools die volledig zonder cookies werken? Meer weten over welke trackingtool wat kan? Lees onze blogpost.

Basisprincipes voor privacy-proof e-mailen

E-mailmarketing blijft een effectieve manier om met je publiek te communiceren, maar het is essentieel om ook hier de basisprincipes van privacy te respecteren. Verzamel toestemming, voorzie de optie tot uitschrijven, maak gebruik van versleutelde communicatie en kies tools die voldoen aan de hoogste privacy-standaarden om ervoor te zorgen dat je e-mailmarketingstrategie niet alleen doeltreffend is, maar ook ethisch verantwoord.

Meer leren over privacy-vriendelijke online marketing?

Schrijf je in voor ons gratis webinar ‘Hoe maak je online marketing privacy-proof?’ en kom meer te weten over hoe je je online marketing privacy-vriendelijk kan aanpakken.

Van gedachten wisselen over privacy en online tools?

Of heb je een concrete vraag?

Volgende blogpost

Wat we leerden uit de imec.digimeter 2022

10 mei 2023 | Laure

Een uitgebreide studie naar het digitale leven van de Vlaming? We love it! Naar goede gewoonte publiceerde imec ook dit jaar weer de resultaten van de imec.digimeter. En dit zijn de 5 inzichten die wij daaruit onthouden.