Hoe schrijf je content die werkt met behulp van AI?

Of we het nu willen of niet, we kunnen niet meer rond het feit dat AI een plaatsje heeft gekregen in onze maatschappij. Het is oké om een beetje sceptisch te zijn over AI, maar het zou zonde zijn om geen gebruik te maken van de vele voordelen die de technologie biedt.

AI op een efficiënte (en kritische) manier gebruiken tijdens het creatieproces, kan je heel wat tijd en werk besparen.

De voordelen van content schrijven met AI

1. Beperk je research-tijd met behulp van AI

Moet jij wel eens schrijven over een onderwerp dat buiten je comfortzone ligt? Uiteraard grijp je dan naar een van de grootste databanken ter wereld: Google. Door de zoekresultaten scrollen neemt echter snel veel tijd in beslag, zeker als je nog niet weet wat je precies wilt vertellen. Gelukkig wordt je zoekwerk vandaag vereenvoudigd dankzij tools zoals ChatGPT. Je voert een prompt, vraag of opgave in en ChatGPT geeft je één duidelijk antwoord. De output is niet perfect of altijd correct, maar het helpt je wel al een heel eind vooruit. Bovendien kan je met deze tools makkelijk doorvragen op de voorgaande inhoud.

De voorwaarde om sneller en efficiënter te werken is wel dat je prompt duidelijk, afgelijnd en niet multi-interpreteerbaar is. We geven in deze blog enkele voorbeelden van goede prompts ter inspiratie.

2. Zet AI in als brainstorm-bot

Weet je nog niet waarover je wilt schrijven? Met AI is brainstormen een fluitje van een cent. Een voorbeeld: “Geef 10 ideeën voor een blogartikel over tandglazuur”, “Welke visual over shampoo spreekt jongeren het meeste aan voor een sociale media campagne?","Welke zoektermen geven mensen het meeste in over onderwerp X?”

Brainstormen met AI is handig en neemt je schrik voor de lege pagina weg!

3. Optimaliseer je content met AI

Stel, je hebt net een blogpost geschreven , heb je al aan het volgende gedacht?

  • Titels en subtitels met relevante keywords (SEO)

  • Meta-en OG-tags (SEO)

  • Een social media post voor LinkedIn en Instagram

  • Een kort artikel in je maandelijkse nieuwsbrief

  • ...

AI helpt je niet enkel met het creëren van content, maar maakt ook prima afgeleiden van bestaande teksten en optimaliseert ze waar nodig.

4. Content schrijven op basis van segmentaties

Een campagne kan meerdere segmenten bevatten. Aangepast taalgebruik met nog steeds een merktyperende tone of voice zijn in dat geval aangeraden! Personaliseer daarom je content op maat van je doelgroepsegmenten. Ook hier zijn de prompts erg belangrijk: zorg dat de tool exact weet wie je doelgroep is.

Vb. Schrijf in 3 zinnen een activerend stukje tekst dat eerstejaarsstudenten aanzet om een afspraak bij de tandarts te maken.

Vb. Schrijf in 3 zinnen een activerend stukje tekst dat 50-plussers aanzet om een afspraak bij de tandarts te maken.


Welke types AI zijn er en hoe werken ze?

Er zijn twee soorten AI die content kunnen creëren:

  1. Tekst-generatieve AI: AI-tools die je helpen met het schrijven van content. Vb. nieuwsbrieven, social posts, blogartikelen, advertenties … De bekendste Chatbot is zonder twijfel Chat GPT. Maar als marketeer heb je ook nog andere opties zoals Microsoft Copilot, Copy.ai, Writesonic en Word AI.

  2. Beeld-generatieve AI: Deze tools werken op dezelfde manier als tekst-generatieve AI, maar i.p.v. tekst creëert het visuele elementen en beelden (bijvoorbeeld verschillende formaten van social posts binnen je huisstijl). Hiervoor bestaan AI-tools zoals Adcreative en bepaalde functionaliteiten in Canva.

Beide types werken door te antwoorden op zogenaamde 'prompts', tekst die een gebruiker als input geeft aan een AI-chatbot.

Interface Chat GPT

Hoe schrijf je de perfecte prompt?

Het lijkt alsof AI tools ons echt begrijpen, toch moet je je ervan bewust blijven dat ze niet in staat zijn woorden te interpreteren zoals mensen. Daarom is het belangrijk dat je prompts zorgvuldig opstelt. Let goed op volgende zaken:

  • Creëer context. Een AI-tool kan je intonatie of de voorgeschiedenis van jouw organisatie niet afleiden uit jouw vraagstelling. Geef dus alle nodige informatie die de chatbot moet weten volgens jou. De technologie slaagt de data vervolgens op voor volgende chats.

  • Gebruik correct en eenduidig taalgebruik. Spreekwoorden en beeldende taal schrijven is leuk, maar heel verwarrend voor AI. Wees dus heel rechtuit!

  • Gebruik activerende woorden in je prompt, zoals aanzetten tot, oproepen, activeren, als je op zoek bent naar een commerciële output

  • Vraag naar een bepaalde tone of voice, bijvoorbeeld “Schrijf in de stijl van De Standaard” of "...op beginnersniveau".

Voorbeeld user input (1)

Schrijf in 3 zinnen een activerend stukje tekst dat eerstejaarsstudenten aanzet om een afspraak bij de tandarts te maken om tandproblemen te vermijden. De eerstejaarsstudenten zijn tussen 18 en 20 jaar oud, studeren aan een Vlaamse universiteit en gaan niet graag naar de tandarts omdat ze denken dat het te duur is en dat het pijn zal doen.

Output ChatGPT

"Als eerstejaarsstudent aan een Vlaamse universiteit tussen 18 en 20 jaar oud, begrijpen we dat naar de tandarts gaan misschien niet bovenaan je prioriteitenlijst staat. Maar jouw glimlach is een waardevol bezit, en voorkomen is beter dan genezen. Maak vandaag nog een afspraak om tandproblemen te vermijden. Moderne tandzorg is niet alleen betaalbaar, maar ook vrijwel pijnloos. Investeer in je mondgezondheid en geniet zorgeloos van je studentenjaren met een stralende glimlach!"

Voorbeeld user input (2)

Schrijf in 3 zinnen een activerend stukje tekst dat eerstejaarsstudenten aanzet om een afspraak bij de tandarts te maken om tandproblemen te vermijden. De eerstejaarsstudenten zijn tussen 18 en 20 jaar oud, studeren aan een Vlaamse universiteit en gaan niet graag naar de tandarts omdat ze denken dat het te duur is en dat het pijn zal doen. Vermijd de woorden "Vlaamse universiteit", verwijs niet naar de leeftijd en schrijf in taal die geschikt is voor jongeren.

Output ChatGPT

"Hey eerstejaars! We get it, de tandarts is niet meteen de chillste plek op aarde. Maar check it out: een afspraak maken is easy, én voorkomt gedoe later. Moderne tandzorg is niet alleen betaalbaar, maar ook vrijwel pijnloos. Investeer in die glimlach, skip de tandellende, en rock je studentenjaren met een zorgeloos gebit!"

Voorbeeld user input (3)

Schrijf in 3 zinnen een activerend stukje tekst dat eerstejaarsstudenten aanzet om een afspraak bij de tandarts te maken om tandproblemen te vermijden. De eerstejaarsstudenten zijn tussen 18 en 20 jaar oud, studeren aan een Vlaamse universiteit en gaan niet graag naar de tandarts omdat ze denken dat het te duur is en dat het pijn zal doen. Vermijd de woorden "Vlaamse universiteit", verwijs niet naar de leeftijd en schrijf in taal die geschikt is voor jongeren. Begin met "Op date met de tandarts?" en verwerk er een vleugje humor in.


Output ChatGPT

Op date met de tandarts? We snappen het, daar sta je niet meteen voor te springen. Maar hear us out: een afspraak plannen is zo gebeurd en voorkomt gedoe later. Moderne tandzorg is niet alleen betaalbaar, het is ook vrijwel pijnloos. Steek moeite in je glimlach en wie weet fix je zo ook andere dates!

Opmerking: in het voorbeeld hierboven merk je dat de user input eigenlijk al meer woorden bevat dan de output van ChatGPT. Je moet telkens de afweging maken of het de moeite is om iets door AI te laten schrijven of niet. Voor sommige taken ben je nog steeds sneller en efficiënter als je het zelf doet.

Wat je wel kan doen om dit te verhelpen, is een goede prompt uitwerken en bewaren voor hergebruik in de toekomst.

AI-tekortkomingen, marketeer-meerwaarde

  • Een AI-tool is geen copy-paste oplossing. Als contentmarketeer blijf je eindredacteur en dus verantwoordelijk voor wat je publiceert. Controleer altijd na op taal-, spellings- en grammaticafouten en dubbelcheck kennisvragen om blunders te voorkomen.
  • Naast mogelijke taalfouten blijft het af te raden om klakkeloos teksten over te nemen. AI helpt je op weg met de structuur en de inhoud, maar is geen vervanging van je creatieve pen. Voeg altijd de persoonlijkheid van je merk toe en let op culturele gevoeligheden.
  • Op het internet vind je tal van incorrecte informatie terug. Sluit niet uit dat er wel eens foutieve informatie of informatiebias in AI-gegenereerde content sluipt. Denk eraan om altijd te factchecken en de teksten te herschrijven om plagiaat te voorkomen.

AI biedt oneindig meer mogelijkheden dan bedreigingen, hier zijn enkele nuances:

  • Bekijk AI als co-piloot.

  • Blijf vertrouwen op je eigen ervaring.

  • Niet zoiets als 1 antwoord. (Doe de test: stel twee AI-systemen eenzelfde vraag en vergelijk de verschillende outputs)

Zin om te experimenteren met AI-prompts om de SEO van je webpagina's te verbeteren?

Of wil je in de eerste plaats inzicht krijgen in de quick wins voor de zoekmachine-optimalisatie van je website?

Volgende blogpost

Keurt Google AI content goed?

05 december 2023 | Tim-Oliver

Met de intrede van AI-chatbots zoals ChatGPT en Copilot rijst ook de vraag of je als SEO copywriter niet beter je tekst door AI laat genereren. Keuren zoekmachines als Google door AI gegenereerde content goed of straffen ze dit juist af? We duiken er samen eens in.