Naar één centraal doelgroepgericht platform voor de Vlaamse Hogescholenraad

Het VLOHRA team beheerden maar liefst vier verschillende websites wat heel wat energie vroeg. Een nieuwe merkstrategie was het startpunt om een nieuwe toptaakgerichte website uit de grond te stampen.

De resultaten in een notendop

  • Een nieuwe informatiearchitectuur en structuur voor de website met een absolute focus op gebruikers;
  • Grote vrijheid en flexibiliteit voor de opbouw van de content voor het webteam van VLOHRA
Naar één centraal doelgroepgericht platform voor de Vlaamse Hogescholenraad

In 2020 wilde de Vlaamse Hogescholenraad naar buiten komen met een merkenstrategie waarbinnen uiteenlopende initiatieven gebundeld werden onder één merk: Vlaamse Hogescholenraad. Enerzijds wilden ze hiermee helderheid brengen in een versnipperd landschap van koepels, netwerken, associaties met elk hun eigen focus en activiteiten. Anderzijds wilden ze de hogescholen meer betrekken bij de activiteiten van de Vlaamse Hogescholenraad en hen helpen om hun stem naar buiten te brengen.

VLHORA beheerde 4 afzonderlijke websites. Het beheer ervan was frustrerend en tijdrovend voor het content team. Vraag was dan ook om de inhoud van de websites samen te brengen in één centraal platform als uitloper van de nieuwe merkstrategie.


Project

De nieuwe merkstrategie vertaald naar een toptaakgerichte website

Expertise

Online strategie, UX, webontwikkeling, content & copy

Periode

2020 - ...
Naar één centraal doelgroepgericht platform voor de Vlaamse Hogescholenraad
Samenwerken is één van de vijf pijlers

Toptaakgerichte structuur met 5 pijlers

In meerdere co-creatie sessies werden de doelstellingen, uiteenlopende stakeholders en hun toptaken in kaart gebracht. Vervolgens bouwden we een taakgerichte informatiestructuur op, die vertrekt van de 5 grote pijlers waarbinnen de Hogescholenraad actief is: beleid, studeren, werken, innovatie en internationale samenwerking. De inhoud van de verschillende websites werd geanalyseerd en gemapt op de nieuwe structuur. Statik begeleidde de copywriters van VLHORA ook verder bij het content creatieproces.

Naar één centraal doelgroepgericht platform voor de Vlaamse Hogescholenraad

Statik en onderwijs: een goed huwelijk

Vlohra is een van de vele projecten die Statik doet in de onderwijssector. Daardoor kennen we de uitdagingen van (hoger) onderwijsinstellingen ondertussen heel goed.

Naar één centraal doelgroepgericht platform voor de Vlaamse Hogescholenraad
Voorbeeld detailpagina hogeschool UCLL

Gebruiksgemak voorop met Craft CMS

We vertaalden de nieuwe huisstijl naar een aantrekkelijk en modern design dat de nieuwe dynamiek van de Hogescholenraad uitstraalt. Hiervoor werden illustraties op maat uitgewerkt. VLHORA stelde hoge eisen aan de gebruiksvriendelijkheid en flexibiliteit van het CMS voor wat betreft content creatie, en Craft CMS bleek de perfecte match.

Met de nieuwe website kan Vlohra ook een gestructureerde dienstverlening bieden aan de hogescholen. Elke hogeschool heeft een eigen detailpagina. Een koppeling met de jobs API van VLHORA zorgt er daarnaast voor dat het vacatureaanbod van alle Vlaamse Hogescholen geautomatiseerd binnenstroomt.

Ook je websitestructuur meer doelgroepgericht maken?

Wij denken graag mee na.