Een toolbox om KMO's met due diligence aan de slag te laten gaan
Het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling en HIVA-KU Leuven willen KMO's ondersteunen bij het ontwikkelen van een due diligence strategie aan de hand van een zelfevaluatie en een handleiding op hun maat.
De resultaten in een notendop
- Eindelijk een toolbox op maat van kmo's om een due diligence strategie te ontwikkelen
- Meer dan 300 bedrijven vulden de test in tijdens de eerste maanden na lancering
- Ondertussen is er ook een Franstalige en een Engelstalige variant van de toolbox gelanceerd
Je toeleveringsketen onder de loep
Due diligence gaat om het in kaart brengen en beperken van de risico's op vlak van mensenrechten en milieu doorheen de toeleveringsketen van producten en diensten die een bedrijf aankoopt. Vanuit de Europese Unie en sommige lidstaten ontstaat heel wat nieuwe wetgeving die bedrijven verplicht om hun toeleveringsketen kritisch onder de loep te nemen.
Om bedrijven daarbij te begeleiden bestaan er reeds heel wat tools, alleen zijn deze vaak gericht op grote bedrijven, weinig concreet toepasbaar en enorm complex. Tijd om daar verandering in te brengen en KMO's handvaten rond dit topic aan te reiken.
Project info
Project
Een zelfevaluatietest en online handleiding voor KMO's om aan de slag te gaan met due diligenceExpertise
Online strategie, UX, Product StudioPeriode
2022 - ...In opdracht van het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling (FIDO) gingen de onderzoekers van HIVA-KU Leuven aan de slag met het uitdenken van een online toolbox. Ze kregen daarbij inhoudelijke ondersteuning van het Duitse Adelphi en het Belgische duurzaamheidsnetwerk The Shift.
De online toolbox bestaat uit een zelfevaluatie en een handleiding. De zelfevaluatie laat bedrijven toe een inschatting te maken van de (toekomstige) verwachtingen - vanuit de wetgeving, klanten en leveranciers - om aan de slag te gaan met risico's. De handleiding stelt hen daarna in staat om een antwoord te bieden op deze verwachtingen.
Vertaling naar een toegankelijk digitaal product
Statik focuste zich vooral op het uitdenken van een online toolbox waarbij gebruiksgemak voorop staat. We zien bij voorbeelden uit het buitenland het vaak misgaan omdat de gebruiker gebombardeerd wordt met heel wat complexe informatie. Samen met het HIVA en FIDO wilden we dit vermijden door de handleiding op te delen in duidelijke behapbare stukken.
Ook voor de zelfevaluatie was eenvoud een doelstelling. De test bestaat uit twee onderdelen: de blootstelling aan verwachtingen op vlak van due diligence, en de maturiteit om met die verwachtingen aan de slag te gaan. Op basis van de antwoorden op verschillende types vragen krijgt elke organisatie een score op beide onderdelen en wordt het bedrijf aangespoord om met behulp van de handleiding zelf aan de slag te gaan.
"We zochten naar een hands-on partner die ons kon helpen om complexe internationale richtlijnen en wetgeving toegankelijk te maken voor KMO’s. Naast het aanleveren van feilloze technische ondersteuning, apprecieerden we vooral de manier waarop Statik kritisch meedacht over hoe de inhoud en vormgeving op elkaar afgestemd kunnen worden."
Boris Verbrugge - Onderzoek HIVA-KU Leuven
Een performante en toegankelijke technische opzet
Voor de uitwerking van dit project werkten we met een headless CMS opzet waarbij de content uit het CMS-systeem wordt opgehaald en via een combinatie van React en Next.js wordt vormgegeven. Dit zorgt voor een hoge performantie van de handleiding.
Voor de zelfevaluatie gebruiken we Airtable om de database met vragen en antwoorden - in drie talen - en de scoring op te bouwen. Deze data halen we via de Airtable API op in de front-end.
Er werd bewust gekozen om de zelfevaluatie en de handleiding ter beschikking te stellen zonder login. Zowel om de drempel te verlagen voor gebruikers als om privacyredenen.
Zelf ook op zoek naar een interactieve tool op maat van je doelgroep?
Benieuwd hoe technologie jouw organisatie naar een volgend niveau kan brengen?