Ga verder naar de inhoud

Waarom blockchain de toekomst zal veranderen

Blockchain, het is een term die tot de verbeelding spreekt. De ene hoopt er snel rijk mee te worden, de andere heeft er nog nooit van gehoord. Maar wat houdt blockchain nu precies in?

Uit een recente bevragingblijkt dat blockchain, naast GDPR overigens, een topprioriteit is voor Belgische bedrijven. Daarom nodigden we Gerrie Smits, volgens zijn eigen woorden geen blockchainexpert, maar vooral een enthousiasteling, uit tijdens een Statik Academy om wat meer duiding te geven bij dit digitale fenomeen. Volgens hem is blockchain namelijk WTF, Waarschijnlijk Toch Fundamenteel.

Blockchain is een appelsien

Maar wat is het nu juist? Wel, eigenlijk is het niet meer dan een transactie. Of zoals Gerrie het uitdrukt: het is niet meer dan dat ik een appelsien geef aan jou en dat iedereen nu weet dat dit jouw appelsien is. Het gaat om een decentrale databank van transacties. Iedereen kan onder elkaar gelijkwaardig transacties uitvoeren. Er is geen instantie die daar op toe ziet.

Maar hoe kunnen we nu concreet gebruik maken van deze technologie? Volgens Gerrie zijn er drie niveaus waarop blockchain kan worden toegepast.

1. Financiële transacties: de Bitcoin voorbij

De bekendste toepassing van blockchain is de zogenaamde cryptocurrencies. Digitaal geld dat op een snelle manier wordt uitgewisseld. Typevoorbeeld: Bitcoin. Maar het gaat veel verder dan Bitcoin. Gerrie meent zelfs dat we Bitcoin mogen vergeten en beter focussen op andere munten. Ethereum bijvoorbeeld. Dat er ook zoiets bestaat als Titcoin, om zaken aan te schaffen op het minder geklede gedeelte van het web, deed de zaal uiteraard even gniffelen.

Moeten we nu allemaal digitale munten gaan kopen als investering? Zijn we dan multimiljonair binnen enkele jaren? Dan moet ik je jammer genoeg teleurstellen. Blockchain heeft veel interessantere toepassingen dan digitale munten. Vergeet Bitcoin dus maar en vergeet ook dat snel rijk worden.

2. Alle soorten transacties: verkort de ketting

Blockchain maakt bovendien meer transacties mogelijk dan enkel financiële. Je kan namelijk via een eenvoudig ‘als dit, dan dat’ principe zelf een transactie programmeren. Hier wordt het interessant. Een autoverzekeringsmaatschappij kan zo je auto stilleggen als je je verzekeringsgeld nog niet hebt betaald, om maar een voorbeeld te geven. Of je bepaalt zelf dat je kleindochter een bepaald bedrag ontvangt op haar 21ste verjaardag. Geen nood meer aan een bank.

En dat is net het principe van decentralisatie. Dat je dankzij de technologie de ketting aan partners kan verkleinen. Welke stukken uit de ketting zijn essentieel om mijn doel te bereiken en welke kan ik laten vallen? Als jouw organisatie een stuk is van de ketting dan hoop je maar beter dat je in de eerste categorie valt.

3. Volledige decentralisatie: creëer een nieuwe ketting

Maar wat als er geen ketting meer nodig is? En we terugkeren naar een soort ruilhandel waarin we waarde onderling uitwisselen? Blockchain kan evengoed eenvoudig ingezet worden voor peer-to-peer transacties. Niet alleen meer een optimalisatie van een ketting, maar gewoonweg een compleet nieuwe ketting. De toepassingen op dit niveau staan nog maar in hun kinderschoenen.

Blockchain zal er niet alleen voor zorgen dat de ketting van partners kleiner wordt, maar ook dat er een volledig nieuwe ketting gesmeed zal worden tussen consumenten onderling.

WTF?

Inderdaad, WTF! Er is dus weinig tijd te verliezen. Volgens Gerrie moeten we allemaal met deze technologie beginnen spelen en experimenteren. Koop eens wat digitale munten en maak winst (of word serieus afgezet). Kijk eens naar de wereld vanuit een decentralisatiebril. Op welk punt van de ketting zit ik? En hoe kan ik ervoor zorgen dat ik daar blijf? Misschien is het interessanter om een nieuwe waardeketen te creëren? Waarschijnlijk Toch Fundamenteel om even over na te denken.

Wil je het eens hebben over de digitale strategie van je organisatie?

Online strateeg

Wie is Annelies?

Annelies is contentexperte en onze eindredactrice. Met haar kritische geest en brede achtergrond weet ze de juiste vragen te stellen om een conversiegericht online platform uit te denken op maat van je doelgroep(en).

Volgende blogpost

7 SEO tips om hoger te eindigen in Google

04 oktober 2017 | Tim-Oliver

Wil je meer verkeer naar de website via zoekmachines zoals Google? Deze 7 SEO tips helpen je alvast op weg om met je pagina goed te scoren in de resultatenlijst!