Kwalitatieve user testing
Gebruikers in de praktijk aan het werk zien, hen vragen stellen en opdrachten geven. Daaruit haal je de beste inzichten over je website of applicatie. Tijdens dit programma gaan we face-to-face aan de slag met je doelgroep(en). We leggen bloot wat je gebruikers appreciëren, maar ook wat ze missen of waar ze vastlopen.
Hoe verloopt een gebruikerstest?
We doorlopen in dit programma drie stappen:
- In een eerste stap overlopen we de doelstellingen die aan de basis liggen van je website of applicatie, en de doelgroepen die je wil bereiken. Die zetten we af tegen het huidige kader.
- In de tweede stap betrekken we die doelgroep. We organiseren fysieke user testing sessies waarin we ons focussen op kwalitatieve inzichten.
- Ten slotte gebruiken we in stap 3 de inzichten uit de user testing sessies om een aantal gerichte ingrepen voor te stellen (en uit te werken) om je website of applicatie doeltreffender of gebruiksvriendelijker te maken.
Vaak wordt dit programma gecombineerd met online vormen van user testing zoals visitor recordings (via Hotjar), online surveys of inzichten uit Google Analytics.
Hoe we die drie stappen concreet invullen?
Stap 1: doelstellingen en doelgroepen
We evalueren de doelstellingen die je nastreeft met je huidige website of applicatie. Dat doen we tijdens een opstartmeeting, waarbij we een aantal vragen overlopen:
- Zijn deze doelstellingen nog actueel?
- Zijn er intussen nieuwe doelstellingen? Is het kader veranderd?
- Welke inzichten kunnen we meenemen uit de huidige resultaten? Wat werkt goed en wat minder?
- Op welke doelgroepen richt je website zich?
- Wat zijn de noden van je doelgroepen? Hoe beslissen ze?
- ...
Op basis van de gegeven antwoorden werken we samen een concreet plan uit voor de vervolgstappen.
Stap 2: user testing sessies
We bepalen samen hoeveel en welke gebruikers we willen bevragen tijdens de testing sessie. Doorgaans volstaat een relatief beperkt aantal personen al (5 à 10) om de belangrijkste inzichten bloot te leggen. We stellen ook samen de ‘test’ op: die is opgebouwd uit een aantal afgelijnde opdrachten die we kunnen voorleggen aan gebruikers.
We organiseren per gebruiker een individuele sessie. Tijdens die sessie vragen we om de opdrachten uit te voeren op de website. We analyseren hoe ze dat doen, en bespreken vervolgens kort met de persoon in kwestie waarom hij of zij bepaalde acties op een bepaalde manier uitvoert en welke ideeën of bedenkingen hij of zij daarbij heeft.
We bundelen al deze inzichten in een overzichtelijk rapport, op basis waarvan we verder werken in de volgende stap.
Stap 3: actieplan
Via bovenstaande oefeningen krijgen we een goed beeld van hoe de doelgroepen je toepassing ervaren, of dit overeenkomt met wat we vooropstelden, waarom ze bepaalde keuzes maken... Op basis daarvan kunnen we gerichte aanpassingen doen om je website of applicatie te verbeteren.
Voor die aanpassingen beperken we ons niet alleen tot conceptuele en grafische voorstellen. We zetten ook graag onze technische kennis is, als dat nodig is om stappen vooruit te zetten.
Voor wie is user testing geschikt?
Voor bedrijven en organisaties die
- hun website, webshop, applicatie, intranet of platform willen verbeteren.
- hun gebruikers centraal willen stellen en van hen willen bijleren.
Interesse om directe feedback te krijgen van gebruikers?
Lijkt het je wel wat om inzicht te krijgen in je gebruikers, om je website of applicatie gericht te kunnen optimaliseren? Vul dan je gegevens in via het formulier en wij nemen snel contact op voor een eerste gesprek.