Een nieuwe website voor je organisatie, hoe begin je daar aan? Wij zouden hier uren over kunnen praten, maar we houden het kort en krachtig, en wel met vijf zeer handige tips.

"Hallo, ik heb een nieuwe website nodig". Die vraag is misschien wel kort door de bocht verwoord, maar vat toch goed samen waarvoor klanten bij ons aankloppen. Voor ons mag websites maken wel alledaags zijn, voor onze klanten vervult de website vaak een cruciale rol in hun werking en/of promotie. Een nieuwe website is voor vele organisaties allesbehalve een evidentie, en heeft een impact op hun team, communicatiestrategie en resultaten.

Aan de basis van elk nieuw webproject staat steeds een behoefte die onbeantwoord blijft door de tools die je als organisatie inzet. Misschien is je huidige website verouderd en laat hij je onvoldoende toe om je verhaal op een hedendaagse manier over te brengen naar je klanten? Of je organisatie groeit en je wil de diensten of producten die jullie aanbieden herstructureren? Misschien zijn jullie wel helemaal van richting veranderd? Gelukkig zijn er onze vijf tips om je op weg te helpen.

Bezint eer ge begint

Ongeacht de aanleiding voor je nieuwe website is het belangrijk om niet halsoverkop met zo’n project van start te gaan. Je moet eerst en vooral goed weten waarom je dit wil doen. Concrete doelstellingen en prioriteiten stellen zorgt voor een resultaatgerichte aanpak waarbij je hoofdzaak en detail van elkaar kan onderscheiden

Splits je project daarom op in twee fasen: denken en doen. Wij verwijzen wel eens naar de analysefase (om de krijtlijnen te schetsen) en de implementatie- of ontwikkelfase (om de website effectief te bouwen). Een tweeledige aanpak zorgt ervoor dat je het proces maximaal onder controle hebt, dat je eindresultaat onderbouwd is, en dat jij en je team weten hoe jullie ermee aan de slag kunnen gaan. Goed begonnen, is half gewonnen dus!

Standing desk

Less is more

Tijdens de analysefase ga je in de eerste plaats na welke doelgroepen je website dient aan te spreken, in welke volgorde, en waar die verschillende doelgroepen nu juist naar op zoek zijn. Daarvoor probeer je best zo veel mogelijk vanuit het standpunt van je klanten of partners te denken. Vervolgens ga je bepalen welke inhoudelijke informatie de vragen van je klanten op een concrete en vlotte manier kan beantwoorden. Je begint dus de inhoud van je nieuwe website in kaart te brengen (zodat we die later in wireframes kunnen gieten).

Je doet je bezoekers een enorm plezier als je hen in zo weinig mogelijk stappen kan leiden naar de informatie die er écht toe doet. En, geloof het of niet, dat zijn doorgaans niet de meest recente persberichten, het overzicht van de leden van de Raad van Bestuur of het curricula vitae van je medewerkers.

Makkelijker gezegd dan gedaan, dat geven we toe. Te meer omdat sommige websites doorheen de jaren wel eens uitgegroeid zijn tot ware digitale archiefkasten. Had je iets interessants te vertellen maar wist je niet goed waar die informatie te bewaren? Geen betere plaats dan je website, toch?

Een gouden tip: wil je je bestaande website vernieuwen? Hou dan eerst eens een grondige lenteschoonmaak en wees niet bang om een aantal zaken naar de kringloop te brengen.

Je website moet een goede richtingaanwijzer zijn die je bezoekers leidt naar hun doel. Alle content die overbodig is om dat doel te behalen laat je dus best achterwege.

De uitzondering bevestigt de regel… of toch niet

Je weet nu welke boodschap een antwoord geeft op de vragen van je bezoekers. Ongetwijfeld ga je dit daarna verder aanvullen met zaken die je als organisatie zelf graag in de kijker wil zetten. Het is verleidelijk om zijprojecten mee op te nemen, maar voor je het weet, ben je je doelgroepgerichte en heldere verhaal weer aan het afzwakken.

Denk eraan dat uitzonderingen per definitie een kleine groep aanspreken, en dat ze voor het gros van je bezoekers de focus weghalen van wat hen echt interesseert. Voor je beslist om bepaalde elementen mee op te nemen, vraag je je dus best af of de website wel de juiste plek is om die informatie te vermelden, en of het realistisch is dat je bezoeker er hier naar zal komen zoeken. Spoiler alert: meestal is het antwoord hier negatief.

Overzicht kantoor small

Vorm volgt inhoud

Het gebeurt wel eens dat klanten nog voor de start van een project staan te popelen om alvast dat nieuwe logo en de grafische stijl van de organisatie te bespreken. En toch hebben we het bewust uitgesteld om over vorm te praten. Waren we er al eerder over begonnen, dan had dat de aandacht afgeleid van een aantal belangrijke strategische beslissingen die bij de start gemaakt dienen te worden.

‘Content is king’, dat horen we wel vaker. Wel, ook voor je website is dat een goede insteek. Bij Statik streven we vooral naar gebruiksvriendelijke en doelgerichte websites, en de keuzes die gemaakt worden met betrekking tot vormgeving, dienen altijd de boodschap te ondersteunen.

Dat wil niet zeggen dat je nieuwe website niet mooi mag zijn, integendeel. Dat het oog ook wat wil, dat weten we als geen ander, maar uiteindelijk willen gebruikers toch vooral de info vinden waarvoor ze gekomen zijn. Die bewegende afbeelding bovenaan je homepage zullen ze zeker tof vinden, maar onthoud dat gebruikers een intuïtieve en goed werkende website verwachten.

Het echte werk begint pas wanneer je website live staat

Het ontwikkelen van een nieuwe website mag dan wel een project op zich zijn, het gaat toch vooral om de resultaten die je behaalt eens de website online staat te blinken. En dat gaat niet vanzelf. Er kruipt veel tijd en energie in het onderhouden van een website. De sleutel daarbij is om jezelf, je collega’s en je organisatie goed te kennen.

Wie in je organisatie zal de nieuwe website beheren? Dat is van belang voor de keuzes die je tijdens het proces zal maken. Vraag je steeds af of de functionaliteiten die je voorziet ook daadwerkelijk onderhouden zullen worden, en onderscheid daarbij duidelijk nice-to-haves van must-haves.

Je wil een originele en moderne website die je klanten aanspreekt, maar vooral ook eentje waarmee je team meteen aan de slag kan. Creëer een draagvlak en bedenk een website waarvan het haalbaar en realistisch is om hem up-to-date te houden.

Is jouw organisatie klaar om deze vijf tips toe te passen in de praktijk? Ben je met andere woorden op zoek naar een partner om een nieuwe website te ontwikkelen? Dan mag je ons de vraag stellen waarmee deze blogpost begon:

Stephanie

Wie is
Stephanie

Strateeg
Stephanie zorgt voor een zorgeloze start van jouw project. In een handomdraai vertaalt zij de noden van jouw organisatie naar een concreet plan van aanpak.