Ga verder naar de inhoud

5 fouten die je beter vermijdt in Google AdWords

In deze blogpost bespreken we 5 veelvoorkomende fouten die mensen maken in Google AdWords. Door deze fouten te vermijden zorg je ervoor dat jouw campagnes succesvol zijn.

1. Geen advertentie-extensies gebruiken

Advertentie-extensies zijn extra stukjes informatie die je kan toevoegen aan je tekstadvertentie. Ze bestaan onder andere uit je telefoonnummer, locatiegegevens, extra links naar specifieke delen van je website... Er zijn heel wat mogelijkheden beschikbaar en Google test er ook regelmatig nieuwe uit.

Door deze extensies toe te voegen voorzie je de tekstadvertentie niet enkel van extra informatie, maar verhoog je ook je positie in de zoekresultaten, terwijl de kost per klik daalt. Google wil immers zo relevant mogelijke advertenties kunnen tonen zodat consumenten zullen doorklikken. Door zoveel mogelijk extra informatie aan je advertentietekst toe te voegen zorg je voor een hogere doorklikratio. Daar beloont Google je dus voor!

Met extensies zijn je advertenties niet alleen meer zichtbaar, maar krijgen ze ook een hogere positie toebedeeld.

Daarnaast neemt een advertentietekst met extensies veel meer ruimte in de zoekresultaten in, waardoor je advertentie meer in het oog springt. Het toevoegen van extensies kan een tijdrovend en soms technisch proces zijn, maar het loont dus wel de moeite.

2. Te veel zoekwoorden in één advertentiegroep plaatsen

Google raadt aan maximaal 20 zoekwoorden per advertentiegroep te definiëren. In een advertentiegroep wil je enkel zoekwoorden die sterk op elkaar aanleunen. Ze moeten allemaal hetzelfde onderwerp omvatten. Daarnaast moeten de advertentieteksten die je schrijft voor deze advertentiegroep sterk samenhangen met de ingegeven zoekwoorden. Wanneer je dus keywords uit een ander onderwerp zal toevoegen, sluiten deze niet meer aan bij de advertentie zelf.

Even een voorbeeld. Stel dat je advertenties opstelt voor het verkopen van smartphone covers. Je zoekwoordenlijst binnen deze advertentiegroep zal o.a. bestaan uit termen als 'smartphone covers', 'smartphone hoesjes', 'covers voor smartphone'. Je advertentietekst kan je hier nauw op laten aansluiten door een focus te leggen op dit onderwerp ("Bestel vandaag je nieuwe smartphone cover en ontvang 10% korting!"). Wanneer je hier het zoekwoord 'tablet covers' zou toevoegen, zou de advertentie echter niet meer voldoende relevant zijn en zullen bezoekers minder geneigd zijn hierop te klikken. Het is daarom van groot belang om je advertentiegroepen te sorteren per specifiek onderwerp.

3. Slechts één advertentietekst per advertentiegroep schrijven

A/B testen is van immens belang bij online adverteren. Soms kan het testen van één minuscule aanpassingen een groot verschil maken. Dit geldt ook voor adverteren via Google AdWords. Bij het opmaken van nieuwe advertenties schrijf je best een drietal variaties op je teksten per advertentiegroep. Google zal de advertenties automatisch roteren op basis van de prestaties van elke tekst apart. Zo zal Google de advertentie die de meeste kliks zal genereren het vaakst tonen.

Schrijf, test, herschrijf en test opnieuw. Soms kan een woord het verschil maken.

Neem dit echter met een korreltje zout: manuele opvolging blijft van groot belang. Soms zal Google automatisch één van je drie ads in 60% van de gevallen tonen, terwijl de advertentie op de tweede plaats toch meer conversies genereert dan de eerste. In dat geval kan je beter de eerste pauzeren, zodat de tekst met het meeste resultaat vaker vertoond zal worden.

Het is daarnaast belangrijk je advertentieteksten voortdurend te testen. Merk je dat één van de drie teksten duidelijk beter presteert, pauzeer dan de andere twee en maak opnieuw andere variaties die sterk op de eerste lijken... Door het constant optimaliseren van deze advertentieteksten leer je welke boodschap het beste werkt voor jouw merk en welke je dus het meeste oplevert.

4. Negatieve zoekwoorden vergeten toevoegen

Dit zou wel eens de meest voorkomende fout kunnen zijn in Google AdWords. Een negatief zoekwoord is een keyword waarvoor je je advertentie niet wil tonen. Door het gebruik van negatieve zoekwoorden kan je zoekopdrachten uitsluiten die niet relevant zijn voor je product of dienst. Dit maakt je advertentie relevanter voor de persoon die zoekt en zorgt er eveneens voor dat je geen geld verliest aan irrelevante klikken.

Negatieve zoekwoorden zorgen ervoor dat je advertenties kan uitsluiten voor niet relevante zoektermen, waardoor ze beter presteren.

Denk bijvoorbeeld aan het online adverteren voor een softwarepakket over videobewerking. Indien de consument dit softwarepakket effectief moet aankopen, zou je het woord 'gratis' kunnen uitsluiten. Mensen die zoeken naar 'gratis software voor videobewerking' wil je immers niet bereiken met je advertentie. Wanneer zij zouden klikken op je ad en vervolgens zien dat het een betalende software is, zullen zij waarschijnlijk snel je website verlaten. In dit geval heb je dus betaald voor een klik die niets oplevert.

Het is belangrijk om strategisch goed na te denken over het gebruik van deze negatieve zoekwoorden. Kopieer deze termen ook niet rechtsreeks naar andere campagnes: zorg er steeds voor dat deze uitsluitingen relevant zijn voor het product of dienst waarvoor je adverteert en de boodschap die je wil overbrengen.

5. Campagnes niet opvolgen en optimaliseren

Na verschillende uren zwoegen en zweten zijn je AdWords campagnes klaar! Je zoekwoorden zijn ingesteld, je advertentieteksten geschreven, je budgetten verdeeld. Nu gewoon alles live zetten en je bent klaar! Toch?

Niets is minder waar: het belangrijke werk start nu pas. AdWords campagnes vereisen immers voortdurend opvolging en bijsturing. Wie weet merk je al snel dat de zoekwoorden die je gedefinieerd hebt niet de termen zijn die gebruikers effectief ingeven in Google. Of dat je pas op de tweede pagina van de zoekresultaten verschijnt en je dus best het budget een boost geeft. Misschien converteert je landingspagina niet optimaal en stuur je de advertenties beter naar een andere bestemming... Dit zijn allemaal mogelijke scenario's die constante optimalisatie van je campagnes zo belangrijk maken.

Het is dus een veelvoorkomende misvatting dat je de campagnes simpelweg kan instellen en dat de advertenties onmiddellijk optimaal zullen presteren. Opvolging en bijsturing zijn van enorm belang. Het fijne hieraan is dat je alles in real-time kan bijsturen: merk je dat iets niet werkt, zet je het op pauze en het verdwijnt direct uit je campagnes. Bij Google AdWords kan je alle aanpassingen onmiddellijk uitvoeren, wat een uitermate flexibele manier van werken is. Het is belangrijk om deze flexibiliteit optimaal te benutten en je campagnes voortdurend bij te sturen om zo tot de beste resultaten te komen.

Aan de slag met zoekmachine-advertenties?

Maar weet je niet hoe je daaraan moet starten? Wij helpen je graag verder.

Online marketeer

Wie is Tim-Oliver?

Een redactioneel volbloed en doorwinterd SEO-expert. Tim-Oliver surft mee op de nieuwste golven van Google en blaast online groei nieuw leven in. Hij werkte al voor klanten als Gezond Leven, Vlaamse Parkinsonliga, Belisol, KU Leuven, OKA en Duvel.

Volgende blogpost

Welke impact heeft GDPR voor mijn organisatie?

16 juni 2017 | Annelies

Op 25 mei 2018 gaat de General Data Protection Regulation - kortweg GDPR - van kracht. Deze Europese regelgeving heeft als doel de persoonsgegevens van alle EU-burgers te beschermen. Maar wat houdt de GDPR nu juist in?