Rechtstreekse input van de gebruikers van je website, applicatie, webshop… kan je de meest waardevolle inzichten bezorgen. Daarom vinden we gebruikerstesten zo belangrijk.

Het gebruik en het gebruiksgemak van een website of applicatie testen bij je doelgroepen kan op verschillende manieren. Er zijn heel wat online tools beschikbaar die je snel en met een beperkte investering veel gegevens kunnen opleveren, die je vervolgens kan analyseren.

Soms wil je echter dieper kunnen inzoomen op wat je je gebruikers nu precies ziet doen, en hen meteen de juiste vragen kunnen stellen. Eens met je klanten of contacten samenzitten vraagt een iets grotere tijdsinvestering, maar levert altijd ontzettend waardevolle ideeën en inzichten op. Wij zijn in elk geval grote fans!

Fysieke user testing

Persoonlijke interactieve sessies met individuele gebruikers, hoe pak je dat aan? Alles start met de vraag aan gebruikers om een aantal opdrachten uit te voeren op een bestaande website (of op een prototype). We observeren en analyseren zijn of haar acties, en wisselen even van gedachten met de gebruiker. We vragen bijvoorbeeld waarom hij of zij een bepaalde actie zus of zo doet, wat goed is, en wat nog beter zou kunnen. Op die manier krijg je een goed beeld van hoe gebruikers de website ervaren, of dit overeenkomt met wat voorop gesteld werd, waarom ze bepaalde keuzes maken enz. Op basis daarvan kunnen we eventueel gerichte aanpassingen doen.

Qualitative User Testing

Programma

User testing

Wil je graag ontdekken of je website of platform is afgestemd op de noden en verwachtingen van je doelgroepen? Heb je een nieuw idee dat je in de markt wil zetten, maar je weet niet hoe gebruikers ermee zullen omgaan? Dan is user testing de manier om een antwoord te krijgen op al je vragen.

2-3 weken

Krijg een inzicht in de noden van je doelgroep.

Een platform dat beter is afgestemd op je gebruikers.

Digitale gebruikersanalyse

In de online wereld is alles perfect meetbaar. Door de juiste tools in te zetten, kunnen we dus al heel veel te weten komen zonder gebruikers fysiek te moeten bevragen. Eerst en vooral vormt Google Analytics een belangrijk bron van informatie over de manier waarop gebruikers webplatformen gebruikem.

Uit onze ervaring krijgen we echter pas een volledig beeld op de prestaties door de kwantitatieve bezoekersdata van Google Analytics te combineren met kwalitatieve data uit tools zoals Hotjar, CrazyEgg of GetSiteControl. Door het surf- en klikgedrag te gaan analyseren zien we letterlijk waar bezoekers problemen ondervinden tijdens het gebruiken van je website of platform en welke functionaliteiten het meest gebruikt worden.

Case

Geen wachtrijen meer voor broodjes

Studenten zijn vergroeid met hun smartphone, dat weten we allemaal. Toen Alma ons vroeg om een tool te bouwen zodat ze broodjes op voorhand kunnen bestellen met als doel de gigantische wachtrijen tijdens de middagpauze te verminderen zijn we dus meteen gaan kijken naar een applicatie. Dankzij Broodje App ligt de lunch na enkele kliks op hen te wachten.

Bevraging van je bezoekers

Een online survey wordt afgenomen in de vorm van een korte reeks vragen die gesteld wordt aan de bezoekers van een website. Die vragen kunnen bijvoorbeeld polsen naar doelgroep, doelen, bevindingen, struikelblokken... Na deelname kan men het bezoek aan de website verder zetten.

Via zo'n online bevraging kunnen we op korte termijn een relevante set aan kwalitatieve data verzamelen over waarom bezoekers op de website terechtkomen, wat ze willen doen of naar welke informatie ze exact op zoek zijn, welke informatie ze niet vinden of welk probleem ze ervaren...

Kies jij ook voluit voor gebruiksgemak?

We bekijken graag hoe we usability van jouw webproject nog beter kunnen afstemmen op de doelgroep.