De resultaten in een notendop

  • 5.000 Museumpassen vlogen via de website de deur uit tijdens de eerste 24 uur
  • 150.000 verkochte museumabonnementen twee jaar na lancering
  • Hoge loyaliteit van de museumpashouder dankzij persoonlijke e-mail automation
  • Museumpas werd genomineerd voor IT/Digital Project of the Year

Een eenvoudige aankoop- en registratieflow

Publiq, de organisatie achter Museumpas, zocht een vaste partner om een performant en gebruiksvriendelijk online platform op te zetten voor dit nieuwe museumabonnement. Daarbij werden enkele duidelijke functionaliteiten vooropgesteld:

  • Een aanzienlijk deel van de verkoop vindt online plaats en dus moet e-commerce een van de speerpunten van de website worden.
  • Daarnaast moet het platform een klantenzone bevatten waarin gebruikers hun museumpas kunnen registreren, hun persoonlijke gegevens en abonnement beheren en bijkomende voordelen opnemen.
  • Bezoekers van het platform moeten ook vlot hun weg vinden in het ruime aanbod aan musea en tentoonstellingen.
Project
Een online platform om je Museumpas te bestellen, te activeren en het aanbod aan musea en tentoonstellingen te bekijken.
Expertise
User experience, webontwikkeling, conversie-optimalisatie, marketing automation
Periode
2018- lopend

Een performante oplossing op maat

Statik werkte een oplossing uit op basis van Laravel en vue.js. Door de integratie met de Museumpas API was dit allemaal maatwerk. Via een administratieve interface kan Museumpas eenvoudig redactionele content beheren.

Omwille van de strikte deadline waren alle onderdelen parallel in ontwikkeling. Op vijf maanden tijd groeiden we tijdens dit uitdagend traject naar een stabiel platform. Een testsessie met gebruikers (user testing) bracht nog relevante feedback aan het licht in de weken voor lancering. Zo waren we ruim een week op voorhand klaar voor de officiële launch. In de eerste dagen na de lancering bezochten meer dan 14.000 bezoekers het platform en werden er meer dan 5.000 museumpassen online verkocht. Meteen een piekbelasting, maar alles verliep rimpelloos dankzij Varnish cache en de load balancer met meerdere nodes op AWS.

Het grootste museumabonnement van het land voor alle cultuurliefhebbers
Zoek eenvoudig naar musea in het aanbod
Het grootste museumabonnement van het land voor alle cultuurliefhebbers
Bestel & betaal je Museumpas in drie stappen

Marketing automation met resultaat

Actieve en trouwe klanten zijn de beste ambassadeurs voor je merk. Om een grotere loyaliteit te bereiken wil Museumpas haar abonnees persoonlijk inspireren en begeleiden in het gebruik van hun pas. Een datagedreven aanpak die de communicatie helpt automatiseren is daarbij cruciaal.

Op basis van de scenario’s van het Museumpas-team ontwikkelden we gestandaardiseerde workflows en templates. Gebruikerssegmenten worden automatisch berekend op basis van gebruikersgegevens, dagelijkse bezoekersdata en transactionele data. De abonnees krijgen vervolgens mails op maat, met tips en aanbevelingen voor hun museumbezoek.

In Google Data Studio worden de conversiegegevens uit deze e-mails gecombineerd met bezoekerscijfers en abonnementsgegevens, zodat het marketingteam van Museumpas via dashboards de impact van hun marketing automation eenvoudig kan opvolgen.

Voor de implementatie maakten we gebruik van Apache Airflow, Google Big Query en Google Cloud Storage. In sprints van 3 weken, bouwden we samen met het data- en marketingteam van Museumpas, de proof of concept uit tot een productieklare oplossing.

Apache Airflow

Fonkelende resultaten en een mooie nominatie

Gebruikers ervaren de e-mails helemaal niet als storend. Integendeel. De open en click-through rates zijn hoog. Unsubscribes en blocks zijn zo goed als onbestaande. De dashboards tonen duidelijk een significante invloed van de e-mails op het museumbezoek en op de hernieuwing van de abonnementen.

Een beperkte investering zorgde zo voor optimale return. Het project werd mee daardoor door Data News, en Computable genomineerd als IT/Digital Project of the Year. En of we daar trots op zijn!

150.000 tevreden museumliefhebbers

Ondertussen is Museumpas een vaste waarde geworden in het Vlaamse cultuurlandschap. Twee jaar na de lancering ging de Museumpas voor de 150.000e keer over de toonbank. Al die pashouders samen bezochten al meer dan 600.000 keer een museum. Een museum is zo een hippe daguitstap geworden voor jong en oud.

Ook interesse in een performant en op maat platform voor jouw organisatie?

Laat dan zeker van je horen! We denken graag mee na over welke technologieën de beste keuze zijn voor jouw product of dienst.