Ga verder naar de inhoud

Het grootste museum­abonnement van het land voor alle cultuur­liefhebbers

Een museumpas is jouw sleutel tot meer dan 230 Belgische musea en meer dan 270 tentoonstellingen. Voor een vast jaarlijks bedrag kan je alle deelnemende musea bezoeken, wanneer en zo vaak je maar wilt. Statik is de vaste partner van museumpas voor het uittekenen en ontwikkelen van een feilloze online ervaring.

De resultaten in een notendop

98,5 %
maakte zijn online aankoop en registratie af (voordien 84%)
28 %
van alle actieve gebruikers heeft géén fysieke kaart meer
72 %
van de nieuwe gebruikers koos voor een digitale museumpas

Een eenvoudige aankoop- en registratieflow

publiq, de organisatie achter museumpas, zocht een vaste partner om een performant en gebruiksvriendelijk online platform op te zetten voor dit nieuwe museumabonnement. Daarbij werden enkele duidelijke functionaliteiten vooropgesteld:

  • Een aanzienlijk deel van de verkoop vindt online plaats en dus moet e-commerce een van de speerpunten van de website worden.
  • Daarnaast moet het platform een klantenzone bevatten waarin gebruikers hun museumpas kunnen registreren, hun persoonlijke gegevens en abonnement beheren en bijkomende voordelen opnemen.
  • Bezoekers van het platform moeten ook vlot hun weg vinden in het ruime aanbod aan musea en tentoonstellingen.

Project info

Project

Een online platform om je museumpas te bestellen, te activeren en het aanbod aan musea en tentoonstellingen te bekijken.

Expertise

User experience, webontwikkeling, conversie-optimalisatie, marketing automation

Periode

2018 - ...
Bestel je museumpas via de website

Een performante oplossing op maat

Statik werkte een oplossing uit op basis van Laravel en vue.js. Door de integratie met de museumpas API was dit allemaal maatwerk. Via een administratieve interface kan museumpas eenvoudig redactionele content beheren.

Omwille van de strikte deadline waren alle onderdelen parallel in ontwikkeling. Op vijf maanden tijd groeiden we tijdens dit uitdagend traject naar een stabiel platform. Een testsessie met gebruikers bracht nog relevante feedback aan het licht in de weken voor lancering. Zo waren we ruim een week op voorhand klaar voor de officiële launch. In de eerste dagen na de lancering bezochten meer dan 14.000 bezoekers het platform en werden er meer dan 5.000 museumpassen online verkocht. Meteen een piekbelasting, maar alles verliep rimpelloos dankzij Varnish cache en de load balancer met meerdere nodes op AWS.

Marketing automation met resultaat

Actieve en trouwe klanten zijn de beste ambassadeurs voor je merk. Om een grotere loyaliteit te bereiken wil museumpas haar abonnees persoonlijk inspireren en begeleiden in het gebruik van hun pas. Een datagedreven aanpak die de communicatie helpt automatiseren is daarbij cruciaal.

Op basis van de scenario’s van het museumpas-team ontwikkelden we gestandaardiseerde workflows en templates. Gebruikerssegmenten worden automatisch berekend op basis van gebruikersgegevens, dagelijkse bezoekersdata en transactionele data. De abonnees krijgen vervolgens mails op maat, met tips en aanbevelingen voor hun museumbezoek.

Apache Airflow

In Google Data Studio worden de conversiegegevens uit deze e-mails gecombineerd met bezoekerscijfers en abonnementsgegevens, zodat het marketingteam van museumpas via dashboards de impact van hun marketing automation eenvoudig kan opvolgen.

Voor de implementatie maakten we gebruik van Apache Airflow, Google Big Query en Google Cloud Storage. In sprints van 3 weken, bouwden we samen met het data- en marketingteam van museumpas, de proof of concept uit tot een productieklare oplossing.

Fonkelende resultaten en een mooie nominatie

Gebruikers ervaren de e-mails helemaal niet als storend. Integendeel. De open en click-through rates zijn hoog. Unsubscribes en blocks zijn zo goed als onbestaande. De dashboards tonen duidelijk een significante invloed van de e-mails op het museumbezoek en op de hernieuwing van de abonnementen.

Een beperkte investering zorgde zo voor optimale return. Het project werd mee daardoor door Data News, en Computable genomineerd als IT/Digital Project of the Year. En of we daar trots op zijn!

350.000 tevreden museumliefhebbers

Ondertussen is museumpas een vaste waarde geworden in het Vlaamse cultuurlandschap. Vier jaar na de lancering ging de museumpas voor de 350.000ste keer over de toonbank. Al die pashouders samen bezochten al meer dan 1,5 miljoen keer een museum. Een museum is zo een hippe daguitstap geworden voor jong en oud.

Ook interesse in een performant platform op maat van jouw organisatie?

Laat dan zeker van je horen! We denken graag mee na over welke oplossingen de beste keuze vormen voor jouw product of dienst.

Wist je dat wij een boontje hebben voor de erfgoed- en cultuursector?

Bij Statik zijn we er trots op dat we voor heel wat organisaties mogen werken in de brede kunst-, erfgoed- en cultuursector. Ondertussen zetten we al jaren ons beste beentje voor om bezoekers van cultuurorganisaties een feilloze online ervaring voor te schotelen.