De resultaten in een notendop

  • De online werking van twee verschillende organisaties wordt samengebracht op één gebruiksvriendelijke website.
  • Een ingenieus systeem waarbij de content locatiegebonden is: zowel de informatie als de looks van de website kunnen verschillen, afhankelijk van het thuisadres van de bezoeker.
  • Een grote nadruk op informeren en sensibiliseren.
  • Informatie voor een divers publiek: maandelijks bezoeken 30.000 inwoners uit Brusselse randgemeenten de website.

Digitaal informeren en ondersteunen

Hoe kunnen we als gemeenschap nog meer bereiken als het aankomt op afval verminderen? Interza en Incovo zoeken dagelijks naar nieuwe antwoorden op die vraag, en helpen de burger in de opdracht beter te sorteren en afval zoveel mogelijk te voorkomen. De website is daarbij een belangrijke bron van informatie. Samen met Incovo en Interza zochten we in 2021 naar een manier om die informatie nog persoonlijker, vlotter en juister tot bij de burger te krijgen.

De boodschap die Incovo en Interza delen, is dat afval sorteren en recycleren niet moeilijk is; een eenvoudige klus waaraan elk van ons zijn of haar steentje aan kan bijdragen. Als je je als burger informeert over de ophaaldagen, openingsuren en sorteerregels in jouw buurt, zorgen Incovo en Interza voor de rest.

Personalisering die zorgt voor eenvoud

Die nadruk op eenvoud en een beperkt aantal taken vat de strategie achter de nieuwe website van beide organisaties goed samen. Achter de werking van de Incovo en Interza mag dan wel een complexe logistiek en organisatie zitten, een burger mag daar in feite niets van te zien krijgen.

Homepages Incovo.be en Interza.be

Wie naar de website surft, vindt meteen vier grote toptaken terug: de afvalkalender raadplegen, openingsuren en info over het recyclagepark opzoeken, sorteerregels terugvinden, en materiaal bestellen. Omdat de info die je bij elk van die vier toptaken terugvindt, locatiegebonden is, vraagt de website meteen je adres.

Complex maar werkbaar

Van zodra je als gebruiker je adres één keer invult, hoef je niets meer te doen om ook op de rest van de website enkel de informatie te zien die van toepassing is op jouw locatie. De homepage van de website wijzigt op dat moment ook grondig, waarbij bijvoorbeeld de eerstkomende ophaaldata voor jouw adres worden gedeeld.

De logistiek en organisatie achter de werking van beide bedrijven is vrij complex. Het is dan ook evident dat de technische opbouw van de website wel wat van die complexiteit in zich draagt. Toch zochten we samen met de teams van Incovo en Interza naar een manier om content management flows en andere taken voor beheerders zo werkbaar en intuïtief mogelijk op te zetten.

Naast eenvoudige importmogelijkheden van kalenders, stratenplannen en dergelijke, werkten we een flexibele content builder uit, die toelaat om op een relatief eenvoudige manier locatiegebonden variaties te maken voor de inhoud van eenzelfde webpagina. Content managers kunnen zo bepalen welke informatie zichtbaar moet zijn voor inwoners van een Incovo- of Interza-gemeente. Incovo en Interza blijven tenslotte twee aparte organisaties met specifieke verschillen in hun werking.

Gebruikersonderzoek en voortdurende optimalisatie

De nieuwe website is intussen enkele maanden live, dus is het tijd om de eerste resultaten te bekijken en evalueren. Via visitor recordings en bevragingen evalueren onze analisten de voornaamste flows op de website, en brengen we suggesties bij elkaar om de gebruikerservaring nog te optimaliseren.

Samen nadenken over de digitale evolutie van je organisatie(s)?

Of je nu op zoek bent naar een informatieplatform voor je gemeente of een contentplatform op maat. We denken graag mee na over de juiste oplossing voor jouw doelgroepen, hoe complex dat ook mag zijn.