Nooit meer aanschuiven

Alma zocht een oplossing om in haar studentenrestaurants de wachtrijen bij de broodjes te verkleinen. Door de ontwikkeling van een webapplicatie kan ze studenten niet alleen een betere service bieden, maar is er ook een nieuwe stap gezet in de digitalisering van het bedrijf.

Bestellen in een handomdraai

Studenten zijn ook in de aula vergroeid met hun smartphone. Door ze broodjes op voorhand te laten samenstellen én betalen in een webapp beperken we zowel de wachttijd als de werkdruk bij werknemers. Doordat je geen applicatie moet downloaden zorgt Broodje App voor een eenvoudige en flexibele online ervaring. In enkele klikken hebben ze besteld en kunnen ze verder surfen of opletten tijdens de les.

Kan digitale productontwikkeling iets voor jou betekenen?

Uitdagende technische implementatie

De praktische implementatie van de processen achter de applicatie stelde ons voor de nodige technische uitdagingen. De app werd gekoppeld aan twee externe systemen: een Bancontactbetalingsmodule en een SMS-dienst. Via een aparte tablet-applicatie worden klaargemaakte broodjes ingescand, zodat de klant een SMS ontvangt dat hij zijn broodje kan ophalen.

Na een grondige analyse, en het uitbouwen van een mock-up, besloten we de app meteen te onderwerpen aan een grondige user testing in Alma Gasthuisberg. Voor de lancering bedachten we gerichte online advertenties op Facebook en in Google die de app bekend maakten onder studenten. Via een innovatief dashboard in Google Analytics kunnen we niet alleen volgen hoeveel broodjes er besteld worden, maar ook welk type broodjes en wat de omzet is die we hiermee behalen.

Groeiend aantal gebruikers

De populariteit van Broodje App neemt onder de Leuvense studenten en werknemers nog wekelijks toe. Alma en KU Leuven hebben ondertussen de applicatie uitgerold in andere campussen, zowel binnen als buiten Leuven.

De klant spreekt

Het was aangenaam werken met de mensen van Statik. Hun aanpak, opvolging en mee-denken hebben van deze applicatie een succes gemaakt.

Daniël Lips CEO Alma