Ga verder naar de inhoud

Data & analyse

Je nieuwe website staat eindelijk live, tijd om te relaxen… was het maar waar! We vervallen niet graag in clichés, maar meten is weten. Een strak design, vlotte copy en blitse beelden zijn allemaal nice to have, maar wij willen weten hoe je website scoort waar het écht telt. Hoe gaat het nu echt? Is je website wel makkelijk te vinden? Hoe gebruiksvriendelijk is je website? Vinden bezoekers waar ze naar op zoek zijn? Zijn er geen onnodige drempels die ervoor zorgen dat je bezoekers wegklikken? Een grondige analyse van je website en het surfgedrag van je bezoekers komt hier als geroepen.

Data take the wheel

Een datagedreven aanpak

In de online wereld is alles perfect meetbaar. We zetten daarom sterk in op een datagedreven aanpak. We baseren ons op cijfers en feiten om met vertrouwen aan de knoppen te draaien. Onze workflow is gebouwd op meten, analyseren, verbeteren —en dit steeds opnieuw. We zijn niet bang van tabellen, we zijn zelfs er gek op.

In 5 stappen op weg naar meetbaar succes

Van data tot inzichten

  1. Een conversiestrategie en een meetplan

    Bezoekers die overgaan tot conversie, of het nu gaat om meer en betere leads, een sterkere verkoop of meer geëngageerde bezoekers…, zijn cruciaal voor het succes van je online platform. Zonder conversie mist dat platform zijn doel volledig en is het budget voor die mooie website eigenlijk weggesmeten geld.

    We starten daarom steeds bij het uitdenken van een conversiestrategie. Hoe gaan we het bezoekers zo makkelijk mogelijk maken om over te gaan tot actie? We bepalen macro- en microconversies en koppelen er specifieke Key Performance Indicators (KPI’s) aan. Deze KPI’s kunnen we dan gebruiken in een meetplan en op basis van dat meetplan kunnen we dashboards opstellen en aan rapportering gaan doen.
  2. Dashboards en rapportering

    Het meetplan zorgt ervoor dat we in tools zoals Google Analytics of Matomo Analytics de nodige doelen en gebeurtenissen of events kunnen instellen om specifieke KPI’s efficiënt te gaan opvolgen. Naast het opzetten van de meetinfrastructuur kunnen we op vaste tijdstippen rapportering voorzien waarbij we de belangrijkste inzichten en uit te voeren optimalisaties bundelen in een rapport.

    Wil je liever zelf op elk moment eenvoudig de resultaten kunnen inkijken? Dan kunnen we een dashboard opstellen in Google Analytics, Google Data Studio of een andere tool. Dashboarding stelt ons in staat om in een oogopslag de belangrijkste resultaten van alle marketinginspanningen te kunnen interpreteren en op basis van deze cijfers die acties te gaan optimaliseren. Een dashboard is ook ontzettend handig in om de resultaten van de website en campagnes te delen met collega’s, je CEO of een raad van bestuur.
  3. Heatmaps, video-opnames en online surveys

    Uit onze ervaring krijgen we pas een volledig beeld op de prestaties van de website door de kwantitatieve bezoekersdata van Google Analytics te combineren met kwalitatieve data uit tools zoals Hotjar, CrazyEgg of GetSiteControl.

    Door het surf- en klikgedrag te analyseren zien we letterlijk waar bezoekers problemen ondervinden
    tijdens het gebruiken van je website of platform en welke functionaliteiten het meest gebruikt worden. Daarnaast kan je bezoekers ook gaan bevragen bv. bij het verlaten van je website via een exit survey of door enkele korte vragen te stellen tijdens het bezoeken van een bepaalde pagina.
  4. Een datagedreven actieplan met het oog op conversies

    Ziezo, alles is gemeten en geweten - op naar de optimalisatie van jouw website. Op basis van de verzamelde data stellen we een concreet actieplan op, bestaande uit verschillende, toepasbare adviezen die bijdragen tot het verhogen van de conversies.

    Het hoge woord is eruit: conversies. Nieuwsbriefinschrijvingen, contactopnames, online bestellingen...; ze vallen allemaal onder het ruimdenkend hoedje van een 'conversie'. Bij conversion rate optimalisation (CRO) stellen we de vraag: hoe laten we website-bezoekers overgaan tot een gewenste actie?, om ze daarna te beantwoorden met een goed onderbouwd actieplan.
  5. Gebruikerservaring en -retentie

    Hoe makkelijker een bezoeker zich navigeert op een website, hoe liever hij/zij/die verder scrollt, terugkeert, en mogelijks overgaat tot een conversie. Een fijne gebruikerservaring is met andere woorden key.

    Terugkerende websitebezoekers en vooral mensen die al eens overgingen tot actie zijn enorm waardevol, en moet je dus absoluut soigneren. Verwen je klanten met een blijvende, aangename gebruikservaring en vergroot zo de kans op klantenbehoud.

Onder de loep genomen

Zit je met specifieke vragen, zoals waar je websiteverkeer nu eigenlijk vandaan komt of waarom de ene landingspagina meer conversies genereert dan de andere? Dan kan je ook op ons tellen!

Laat je pagina's voor jou werken

Laat je pagina's voor jou werken

Bij conversion rate optimization, CRO voor de vrienden, leggen we de focus op de customer journey van je website. Meer bepaald, hoe kunnen we ervoor zorgen dat de mensen die je website nu al bezoeken vaker overgaan tot conversie. A/B-testen en een duidelijke conversiestrategie staan hier centraal.

De score van jouw website

De score van jouw website

Hoe komen bezoekers op jouw website terecht, vinden ze je website wel wanneer ze naar jou of een soortgelijke organisatie of dienst op zoek zijn en is er nog ruimte om te groeien? Een grondige SEO-analyse biedt hier een antwoord op al jouw vragen en is de eerste stap richting een straf SEO-traject.

De performance van je leven

De performance van je leven

Naast alle inzichtelijke data die je website je oplevert over je doelgroep, wil je natuurlijk nagaan of ook je advertentiecampagnes de gewenste resultaten opleveren. Met behulp van een op maat gemaakt dashboard volg jij, naast je website statistieken, je campagnes op en stuur je bij waar nodig.

Aan de slag met jouw data?

Samen nemen we jouw online activiteiten onder de loep en zoomen we in op jouw noden.

Meer inspiratie over data & analyse?