Statik is constant in beweging. Zoveel is duidelijk. Met vallen en opstaan, met falen en opnieuw proberen. Zo timmeren we aan onze weg. De weg die we heel duidelijk hebben gekozen, is die van de duurzaamheid. Noem het gerust een hype, we doen er met veel plezier en veel authenticiteit aan mee.

Sustainable Development Goals (SDG's)

We voelden binnen ons team al langer dat er een verschuiving plaatsvond en collega’s oprecht blij werden van cases als Omegabaars, Youca en KU Leuven. Maar hoe brengen we structuur in het geheel? Op basis waarvan beslissen we welk project we een warm hart toedragen en welke vragen we aan ons voorbij laten gaan?

Gelukkig moesten we hierbij het warm water niet opnieuw uitvinden. De Verenigde Naties hebben een duidelijk kader rond duurzaamheid in de vorm van de Sustainable Development Goals of SDG's. Het kader is breed genoeg voor ons om nog steeds een breed scala aan projecten te omarmen en toch ook voldoende nauw om een goede focus te bewaken.

Samen sterker dankzij onze partners

Hoog tijd om concrete acties te identificeren met het oog op onze werking, onze klanten en met de organisatie zelf. Bij jezelf beginnen is altijd een goed uitgangspunt. Daaruit bleek dat we al behoorlijk goed bezig waren. Maar om de puntjes helemaal op de i te zetten, gingen we op zoek naar partners om ons hierin te ondersteunen. Zo planten we voor elke lancering van een website of platform samen met Weforest tien bomen in het Braziliaanse regenwoud. We gaan daarnaast volop voor het behalen van het Voka Charter Duurzaam Ondernemen, maken we deel uit van organisaties zoals The Shift en Leuven2030, en werken aan de certificering voor het B-Corp label.

Verder gingen we ook intern aan de slag, en hebben we beslist om alleen nog te werken met klanten die een van de SDG’s onderschrijven. Dat zijn de klanten waar we oprecht blij van worden, en trots op zijn.

Artwork4

Onze focus

Uiteraard omvatten de 17 SDG's veel. Heel veel. En we willen helemaal niet claimen overal even sterk in te zijn. Uit een interne oefening kwamen heel duidelijke zes SDG's naar voren die het best bij ons DNA en onze expertise passen. Een duidelijke focus was geboren. Dit zijn de zes domeinen waarbinnen we graag een impact willen maken:

SD Gs

Good health & well-being

Een gezonde geest in een gezond lichaam, een eeuwenoud cliché en tevens de waarheid als een koe. Met frequente één-op-éénmomenten, sessies over omgaan met stress, bewust gezonde keuzes voor gezamenlijke etentjes, office yoga en de therapeutische aanwezigheid van onze kantoorhond, zitten we zowel fysiek als mentaal op het goede spoor. Uiteraard hebben we met klanten als Gezond Leven, Similes en Vrij CLB ook heel wat projecten in huis waarvoor gezondheid een kernwaarde is.

Quality education

Statik tekent voor alle werknemers een persoonlijk competentieprofiel en groeitraject uit. Naast een persoonlijk opleidingstraject, zetten we ook heel erg in op groepsopleidingen rond thema's waar iedereen baat bij heeft: preventie van stress, feedback geven en ontvangen, omgaan met verschillende persoonlijkheidstypen, EHBO... Doorheen het jaar kan je verschillende stagiairs spotten aan onze bureaus en regelmatig blijft er eentje plakken.

En dat kwaliteitsonderwijs belangrijk is voor ons bewijst onze jarenlange samenwerking met KU Leuven. Een relatie waar je op kan bouwen. Ook wij doen onze duit in het zakje en geven regelmatig opleidingen en workshops in groep of op maat om onze kennis en inzichten door te geven.

Gender equality

Statik mag jaar na jaar meer vrouwen onder haar medewerkers verwelkomen. Voor ons is dit de logica zelve. Het feit dat onze sector overwegend mannelijk zou zijn, geldt niet als een excuus. Gendergelijkheid omvat ook veel meer dan het aantal vrouwelijke medewerkers. Wij geloven sterk dat een goede balans tussen vrouwelijke en mannelijke waarden elke organisatie ten goede komt. Statik wil een plaats zijn waar EQ en IQ samenkomen. Bij ons kan iedereen zichzelf zijn.

Industry, innovation and infrastructure

Deze SDG leunt natuurlijk het dichtst aan bij onze core business. Maar we zien het ook breder. Ons eigen project Wattness is hier een mooie getuige van. Wat begon met een wild idee, ontaardde in een belichaming van hoe we met behulp van technologie de wereld een beetje willen verbeteren. Via machine learning krijgen we niet alleen een inzicht in het energieverbruik, maar kunnen we het ook gaan voorspellen en verlagen.

Sustainable cities & communities

Door onze verantwoordelijkheid als bedrijf in de samenleving te zien en op te nemen, geloven we oprecht een duurzame bijdrage te leveren aan onze gemeenschap. Dat willen we in de eerste plaats doen via onze klanten, daarom werken we alleen nog samen met klanten die een positieve impact maken op hun omgeving. Daarnaast willen we die impact ook maken in tal van innovatieve netwerken, zoals Leuven 2030, The Shift en Leuven MindGate.

Responsible production & consumption

Producten, materialen en leveranciers komen hier niet binnen zonder de nodige screening op duurzaamheid. Zo drinken we voortaan plat én bruiswater gewoon van de kraan dankzij onze Robinetto. Daarnaast is onze bokeslunch elke eerste donderdag van de maand volledig vegan en bieden we de andere weken heel wat vegetarische opties aan. We monitoren zelfs hoeveel afval we produceren en maken er een dagelijks thema van om onze bijdrage aan de afvalberg blijvend te verkleinen.

Ook als webbouwer hebben we een bepaalde verantwoordelijkheid. We werken dan wel paperless, ook digitale dragers hebben een impact op het milieu en de samenleving. Digitale duurzaamheid is dan ook een belangrijk thema waarnaar we nog meer onderzoek willen doen, zodat we onze klanten ook hierover het juiste advies kunnen geven.

Ook geïnspireerd?

Dan is het hoog tijd dat wij elkaar leren kennen.