Waarom digitale storytelling werkt

Spoiler alert: storytelling is simpelweg een chique woord voor verhalen vertellen. Of je nu een cultuurhuis, kledingwinkel of netwerkorganisatie bent, sterke verhalen zorgen altijd voor extra engagement. Hoe beleven toeschouwers een theatervoorstelling? Wie werkt er achter de schermen mee aan jouw dienst of product? Het delen van al die verhaallijnen zorgt ervoor dat een (toekomstige) klant, medewerker of sympathisant zich sterker verbonden voelt met jouw merk.

Fotograaf Jonas
Breng jouw eigen verhaal in beeld

De ins en outs van storytelling of contentmarketing kan je samenvatten in één krachtige boodschap: vertel je verhaal. Zo simpel is het. Heb je een duidelijk verhaal dat je wil vertellen? Super. Is er geen verhaal? Maak er een. Er zijn al-tijd verhalen. Over de ontstaansgeschiedenis, makers, gebruikers, persoonlijke overwinningen en tegenslagen ...

Wanneer je wil inzetten op impactvolle storytelling, zorg er dan voor dat al die narratieven een plaats krijgen op jouw (sociale media) kanalen. En vooral: varieer. Laat geïnteresseerden zelf kiezen op welke manier ze in jouw verhaal willen duiken. Sociale media, een digitaal platform, interactieve website, podcast, influencer marketing... the sky is the limit.

Zeker wanneer je storytelling combineert met online advertising, e-mailmarketing of een straffe SEO-strategie zal de conversie ratio zienderogen toenemen.

Waarom digitale storytelling werkt
Geef een blik achter de schermen
4 GOEDE REDENEN

Waarom digitale storytelling werkt

  1. Verhalen blijven beter plakken
    Ons brein bestaat uit een rationele en een emotionele helft. Droge feiten worden maar liefst 20 keer beter onthouden als je ze verpakt in een verhaal. Dat gold in de middeleeuwen, maar ook vandaag.

  2. Een hechtere connectie
    Doordat mensen zich automatisch inleven in verhalen, blijven ze beter hangen. Ze zijn niet voor niets een eeuwenoude manier van concentreren, kennis delen … Bij het zien of horen van een verhaal, starten mensen automatisch met inleven waardoor er een persoonlijke verbinding ontstaat met jouw (merk)verhaal. Die verbinding is de ideale voedingsbodem voor actie.

  3. Storytelling zet aan tot actie
    Verhalen zijn enorm efficiënt. Doordat ze zowel inzetten op feiten als emotionele binding, zorgen ze voor een hogere conversie. Bij Statik houden we van data, zoveel is zeker. Of dat nu gaat om door te klikken naar een pagina, een petitie te ondertekenen, zich te registreren voor een nieuwsbrief of simpelweg een aha-erlebnis… verhalen overtuigen om actie te ondernemen. Dat voelen we niet alleen, maar zien we achteraf in (conversie)cijfers.

  4. Het verhoogt vertrouwen
    Echte, waardevolle verhalen werken imagoversterkend. Authenticiteit is daarbij key. Zet in op échte cases, klantenbelevingen, behind the scenes ... wees daarbij telkens persoonlijk en transparant. Eerlijk delen wat er minder goed liep en wat je daaruit leerde is vaak impactvoller dan enkel de highlights te benadrukken. Sterke verhalen zetten in op klanten en hun noden, eerder dan jouw product of dienst. Als je erin slaagt om oprecht vanuit die intentie te vertellen, zal je zien dat het vertrouwen automatisch toeneemt. Meer nog: je zal zien dat de mooiste verhalen op den duur ook zichzelf gaan verspreiden.

Redactie

Redactie

Met onze expertise in contentmarketing en journalistiek bepalen we samen met jou de perfecte formats en verhaallijnen.

Copy en productie

Copy en productie

Van het uitschrijven van jouw storyline tot en met postproductie van jouw video of podcast, Statik ontzorgt je van A tot Z.

Publicatie

Publicatie

Klaar om jouw verhaal de wereld in te sturen? Wij zorgen voor een vlotte lancering van jouw verhaal. Let's spread the word!

Heb jij nood aan straffe storytelling? Vertel het ons

Wij helpen je op weg met verhalen binnen jouw marketingstrategie.

Duurzaamheidscoördinator

Wie is Daphne?

Duurzaamheidscoördinator Daphne drukt haar stempel op onze maatschappelijke impact met duurzame acties en betekenisvolle partnerschappen, afgewerkt met sterke communicatie.

Volgende blogpost

Waarom digitale storytelling werkt

Google Analytics 4, waarom en welke impact heeft het op mijn website?

01 juni 2022 | Lana

Google lanceerde eind 2020 een nieuwe versie van Google Analytics, ‘Google Analytics 4’ (GA4). De meningen zijn tot nu toe verdeeld, maar GA4 is dan ook nog in volle ontwikkeling. Wat is er dan wel zeker? Google zal zich vanaf nu volop focussen op GA4.