Nieuwe website KU Leuven

Begin 2016 lanceerde KU Leuven haar nieuwe online stijl. Statik begeleidde het volledige voortraject en zorgde ook voor de technische uitwerking van de nieuwe stijl. Centraal op de nieuwe website is de focus op toptaken. Er werd een grootschalig gebruikersonderzoek georganiseerd, en via een online bevraging kon in kaart worden gebracht welke types gebruikers de website bezoeken en waar ze naar op zoek zijn. Die toptaken werden vervolgens verder in kaart gebracht op basis van focusgroepgesprekken. We gingen ook aan de slag met bezoekersstatistieken via Google Analytics.

In een speciaal uitgerust usability lab voerde Statik gebruikerstesten uit, zowel op de vorige website als op wireframes voor de nieuwe website. Die oefeningen leverden heel wat interessante informatie op. Op basis van dit voorbereidingswerk bedachten we een nieuwe structuur voor de toplandingspagina’s van de KU Leuven.

Het merk vertalen naar een aantrekkelijk UX-ontwerp.

Naast de focus op toptaken, was het voor KU Leuven ook belangrijk om te zorgen voor een goede online branding. Die branding moet de rode draad zijn door alle digitale communicatie van de universiteit. Statik ging deze uitdaging met plezier aan.

Gebaseerd op de analyse en met de merkstrategie van de KU Leuven in het achterhoofd, ontwikkelden we een moderne en doeltreffende online huisstijl. We stonden ook in voor de technische ontwikkeling van alle stijlelementen.

Kan analyse & UX design iets voor jou betekenen?

Contacteer ons

Geleidelijke uitrol

De KU Leuven is een omvangrijke organisatie, het was dan ook een complex proces om een nieuwe huisstijl uit te rollen. We kozen daarom bewust voor een getrapt proces, waarin eerst alleen de toplandingspagina’s werden omgezet naar de nieuwe stijl. Nadien kregen alle pagina’s een beperkte restyling. Nu begeleiden we domein per domein bij het implementeren van de centrale principes achter de online strategie van de universiteit: een dubbele focus op de toptaken enerzijds en concrete online doelstellingen anderzijds.

Meten is weten

Geen enkele website is perfect bij het online gaan. Het optimaliseren van webpagina’s is een werk dat nooit stopt. Alleen door voortdurend in de gaten te houden in hoeverre de online doelstellingen worden bereikt en waarom, wordt een website ook een succesvolle website. Bij deze oefening begeleidden we KU Leuven. We bepaalden samen key performance indicators en ontwikkelden dashboards die de resultaten realtime en op een overzichtelijke manier in kaart brengen. Die gegevens vormen de input voor de evaluatie van alle onlinemarketingacties.

De klant spreekt

In onze samenwerking met Statik ervaren we het grote inlevingsvermogen als hun grootste troef. Door strategisch mee te denken over onze communicatie- en marketingdoelstellingen weten ze deze perfect te vertalen naar zowel webdesign als Content Management Systemen.

Isabelle Van Geet Marketing directeur KU Leuven